Hoe u gamificatie kunt gebruiken in uw bedrijf

09/08/17 om 17:06 - Bijgewerkt op 11/08/17 om 16:04
Uit Trends van 10/08/17

Gamificatie is veel meer dan een interactieve vragenlijst of een spelletje als tijdverdrijf. Wie de principes ervan doeltreffend toepast in zijn organisatie, ontdekt een krachtig hulpmiddel om medewerkers, klanten of kandidaten te belonen, te motiveren en te evalueren.

"Het gebruik van speltechnieken bij niet-spelgerelateerde activiteiten: dat is voor mij de definitie van gamificatie", zegt professor Jan Van Looy, die aan de Universiteit Gent al jaren het marktpotentieel van games bestudeert. Je gebruikt een spelelement om een saaie opleiding leuk te maken zodat mensen gemotiveerd zijn. Het bestaat al lang, al heette het toen nog niet gamificatie. Denk aan de Holle Bolle Gijs-prullenbakken in het pretpark De Efteling die 'Papier hier' roepen om mensen ertoe aan te zetten afval niet op de grond te gooien. "Zo kun je schoolresultaten ook zien als een vorm van gamificatie", zegt Van Looy. "De scores, verbeteringen en beloningen zorgen voor een uitdaging."
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 4 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Trends-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Trends

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Onze partners