Hoe kunnen bedrijven jongeren bereiken met Snapchat?

13/05/16 om 18:54 - Bijgewerkt om 19:44

De mobiele app Snapchat is voor jongeren anno 2016 dé manier om elkaar te bereiken. Voor bedrijven biedt de app mogelijkheden om moeilijk bereikbare jongeren te benaderen.

Hoe kunnen bedrijven jongeren bereiken met Snapchat?

apps © REUTERS

Snap-wat?

Snapchat is een app waarmee smartphonegebruikers foto's en video's snel met elkaar delen. Die snelheid onderscheidt instantmessaging - zoals Snapchat en concurrenten WhatsApp of Facebook Messenger - van de klassieke e-mail. Het concept is in 2011 uitgewerkt door Evan Spiegel (foto), Bobby Murphy en Frank Reginald Brown, toen drie studenten aan de Amerikaanse Universiteit van Stanford. Het nieuwe was dat de foto's en de video's vluchtig zijn. Ze zijn 10 seconden te zien en verdwijnen dan. Ook bedrijven kunnen zich inschrijven voor de dienst en zo berichten of korte videofilmpjes naar hun volgers sturen.

Jongerenmedium

In de Verenigde Staten gebruiken zes op de tien jongeren tussen 13 en 34 jaar met een smartphone Snapchat, zeggen ze zelf. Bij jongeren tussen 13 en 24 jaar is Snapchat populairder dan Facebook. In ons land gebruikt 46 procent van de tieners Snapchat. Nele Vandenbroecke, onlineverantwoordelijke van de VRT-radiozender MNM: "Hun ouders en hun familie gebruiken Facebook, maar zijn nog niet actief op Snapchat. Dat is het leuke ervan." Waarom is Snapchat nog populair? Volgens Annelies Zoetard, onlinemarketingmanager bij Sony Music, is Snapchat "fun en luchtig". Amerikaans onderzoek bevestigt het belang van het pretgehalte van het netwerk.

MNM

MNM gebruikt Snapchat om jongeren ertoe aan te zetten naar de radiozender te luisteren en hen aan het merk te binden. De VRT-zender is een jaar actief op Snapchat. Het is volgens Nele Vandenbroecke moeilijk exacte bereikcijfers te geven. "Je kunt niet zien hoeveel mensen je volgen, tenzij je ze manueel gaat tellen." MNM schat 12.000 volgers te hebben.

Sony Music

Ook Sony Music werkt met Snapchat om jonge doelgroepen te bereiken. Annelies Zoetard beklemtoont dat de foto's of de filmpjes inhoudelijk sterk genoeg moeten zijn. "Jonge mensen die bij ons werken, filmen tijdens een concert of achter de schermen. Ze tonen artiesten op het moment zelf en laten hen, indien mogelijk, ook iets zeggen. Dat duurt soms maar enkele seconden." Bij Sony Music is er wel overleg om een lijn in de berichten te brengen. De korte stukjes worden achter elkaar geplaatst, zodat na een paar uur een verhaaltje van een paar minuten ontstaat.

Reclame

Snapchat haalde anderhalve maand geleden 175 miljoen dollar op. In alle kapitaalrondes samen verzamelde de Californische start-up al 1,2 miljard dollar, onder meer bij het Chinese e-commercebedrijf Alibaba en het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo! Net als andere snelgroeiende starters is het nog volop op zoek naar een deugdelijk verdienmodel. In vergelijking met Facebook, dat veel verdient met reclame, is Snapchat is nog relatief reclamevrij.

Toch is er een aanbod gericht op bedrijven. Bedrijven kunnen op Snapchat bijvoorbeeld geofilters plaatsen om hun reclame enkel in bepaalde steden of wijken te laten zien. Procter & Gamble maakte daar in de Verenigde Staten gebruik van voor de make-upproducten van CoverGirl. Wie in de buurt van een winkel was en een foto of video via Snapchat verstuurde, kon een filter plaatsen waardoor de persoon met wie hij die foto of video deelde ook de informatie van CoverGirl kon zien. Het nadeel van Snapchat is dat het niet de mogelijkheid biedt het Snapchat-bericht te koppelen aan het aantal bezoekers dat de winkel aandoet of aan de aankoop die de gebruiker doet.

Ad Van Poppel

Onze partners