Stijn Fockedey

Het masterplan van Elon Musk (Tesla): ‘Zotte dromen, zotte kosten’

Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Het nieuwe plan van Musk moet beleggers mentaal voorbereiden op de miljarden dollars aan cash die Tesla nog nodig zal hebben, oordeelt Trends-redacteur Stijn Fockedey.

Oprichter Elon Musk heeft na weken opscheppen eindelijk zijn nieuwe masterplan over de toekomst van Tesla gepubliceerd. Tesla wilonder meer elektrische vrachtwagens en bussen produceren.

Ongeveer tien jaar geleden schreef Musk in het eerste masterplan hoe Tesla onder meer stapsgewijs zou toewerken naar een elektrische luxewagen voor de middenklasse, de Model 3.

Eerder dit jaar werden de eerste prototypes onthuld. “Het eerste masterplan zit in de laatste fase van uitvoering”, schrijft Musk nu in zijn nieuwe plan.

Het nieuwe masterplan van Musk leest als de update van een thesisstudent die zijn deadline niet gaat halen

Hij laat wel weg dat in de laatste kilometers van de race nog de hoogste col moet worden beklommen. Er zijn ondertussen al meer dan 300.000 bestellingen van de Model 3 binnen. Een indrukwekkend aantal, maar ze moeten nog allemaal geproduceerd worden. En Tesla heeft nu al enorm veel moeite om de productie van de Model S en X snel genoeg op te trekken. Nog geen maand geleden moest Tesla een productiewaarschuwing geven.

Het nieuwe masterplan van Musk leest daarom als de update van een thesisstudent die zijn deadline niet gaat halen, maar zegt dat het tweede zit wordt om dan zeker grootste onderscheiding te halen. Het nieuwe plan moet beleggers mentaal voorbereiden op de miljarden dollars aan cash die Tesla nog nodig zal hebben. Eigenlijk mag dat geen verrassing zijn. De voorbije jaren heeft Musk de doelstellingen telkens verlegd en telkens groeide het prijskaartje van die ambities aan.

Musk is bezig aan een bewonderenswaardig parcours met Tesla. Maar, onder meer door het niet halen van de productiedoelstellingen, verbrandt Tesla nog altijd cash in een waanzinnig tempo. Om de jaarlijkse 500.000 auto’s te produceren tegen 2018, het eerste masterplan, is er volgens een analist meer dan 14 miljard dollar aan investeringen nodig. Tesla zal al die investeringen niet op eigen kracht kunnen financieren, zeker niet als het nog ambitieuzer wordt in zijn nieuwe plan. Door de zeer hoge aandelenkoers is de beurs de goedkoopste flappentapper voor Tesla. Maar dan zien de aandeelhouders hun belang verwateren als ze niet meestappen in de kapitaalhonger van Musk en co.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content