Harde schijven spijzen Auvibel-kas

© belga

Op basis van voorlopige cijfers van GfK Retail and Technology België had de nieuwe heffing op kopiëren voor eigen gebruik in 2009 alleen al voor draagbare mediaspelers, geheugenkaarten, USB-sticks en externe schijven ruim 8,4 miljoen euro kunnen opbrengen. Dat meldt het weekblad Trends.

De nieuwe thuiskopieheffing gaat pas op 1 februari in.
Een kleine 11 procent van de berekende 8,4 miljoen euro komt van iPods, mp3-spelers en dergelijke. USB-sticks zijn goed voor 6,9 procent en geheugenkaartjes voor camera’s en gsm’s voor 8 procent. Ruim 74 procent _-ongeveer 6,28 miljoen euro – komt van de ruim 1 miljoen externe harde schijven die in 2009 zijn verkocht – een volumestijging met 15 procent.


Handelaren proberen ondertussen nog zoveel mogelijk voorraad in te slaan voor de heffing ingaat. “Vergeleken met dezelfde periode in 2009 is de stijging 30 procent. De retailers willen de volumes voor februari en maart al in januari hebben”, rapporteert country manager Filip Joly van Iomega, in België de marktleider in externe harde schijven.


Auvibel, de organisatie die de heffing int, zette 16,1 miljoen euro om in 2008. De vermelde 8,4 miljoen euro slaat op categorieën waarop de heffing in 2009 niet bestond en die in de GfK-cijfers gemakkelijk terug te vinden zijn. De heffing op andere nieuwe categorieën, zoals settopboxen, zijn niet inbegrepen. Auvibel kan alvast een enorme omzetstijging tegemoet zien.

B.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content