Guillaume Boutin (chief consumer market officer Proximus): ‘We moeten de jongeren verrassen’

Guillaume Boutin © .
Gilles Quoistiaux journalist bij Trends-Tendances.

Guillaume Boutin wil Proximus een moderner imago aanmeten. De nummer twee van de telecomoperator lanceert met Epic een dienst op de maat van de millennials. “Bij alles wat we doen, moet gelden: mobile first en digital first.”

Guillaume Boutin staat sinds een jaar aan het hoofd van de consumentendivisie van Proximus. Het is de ideale gelegenheid om een eerste balans op te maken van de Franse telecom- en mediaspecialist, die ook voor SFR en Canal Plus heeft gewerkt. Guillaume Boutin lanceert een jongerenoffensief met een nieuwe aanbieding waarin onbeperkte berichtendiensten en muziekstreaming zijn inbegrepen. We spreken hem op de weide van Rock Werchter.

Waarom bent u aanwezig op een festival als Werchter?

GUILLAUME BOUTIN. “We vinden het heel belangrijk jongeren op te zoeken, vooral ook omdat we onze aanbieding Epic lanceren. We mikken op de leeftijdsgroep tot 35 jaar. Ik vind het belangrijk dat we ons merk opfrissen.”

Heeft Proximus een oubollig imago?

BOUTIN. “Nee. De fusie van Proximus en Belgacom gebeurde pas twee jaar geleden. We moeten er nu voor zorgen dat Proximus bij jongeren een nog moderner imago krijgt. We moeten hen verrassen. Het product sluit aan op de verwachtingen van de millennials. We hebben applicaties gekozen die beantwoorden aan nagenoeg alle databehoeften van die doelgroep.”

Hoe hebt u die applicaties gekozen?

BOUTIN. “We hebben het gebruik van berichtendiensten en streamingapplicaties op ons netwerk nauwkeurig geanalyseerd. Als dat gebruik verandert, zullen we de applicatielijst aanpassen, zoals we dat ook hebben gedaan met de apps in onze aanbieding Mobilus. Zo hebben we de applicatie Pokémon Go, de hype van vorig jaar, vervangen door Snapchat, dat heel populair is geworden.”

Hoe is uw eerste jaar bij Proximus verlopen?

BOUTIN. “Het was een heel druk jaar. Mijn rol was drievoudig. Ik moest ten eerste het aanbod moderniseren. We hebben BeTV opgenomen in ons televisieaanbod, Epic gelanceerd, aangekondigd dat we de belangrijkste speler in de Belgische e-sport willen zijn, enzovoort. Ten tweede moest ik onze multimerkenstrategie op mij nemen, met Scarlett dat een kritische omvang bereikt en veruit de marktleider is bij consumenten die in de eerste plaats geïnteresseerd zijn in een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Ten derde moest ik de digitalisering doordrukken. Bij alles wat we doen, moet gelden: mobile first en digital first.”

Er bestaat geen dringende noodzaak om 5G massaal uit te rollen, aangezien de consument er nog geen behoefte aan heeft

Wat betekent dat?

BOUTIN. “Op die manier kunnen we een operator worden die klanten meer aanbiedt dan het versturen van een sms of het ontvangen van een telefoonoproep. Consumenten hebben toegang tot de digitale ervaringen van pure, meestal Amerikaanse internetbedrijven. We moeten anticiperen op hun verwachtingen en niet achter de feiten aan lopen. Proximus is al drie jaar de enige operator in België die Netflix op de televisie aanbiedt. We moeten nu met lokale spelers een aanbod brengen met een even hoge kwaliteit als dat van Netflix.”

Hoe kunt u de aantrekkelijkheid van die lokale content verhogen?

BOUTIN. “We moeten de ervaring van onze televisie en applicaties herzien. We hebben de internetspelers te veel ruimte gegund. We moeten met de hele sector het heft weer in handen nemen. We moeten een nieuw ecosysteem creëren, samen met de lokale zenders.”

Wat is het belang van de opname van BeTV in het aanbod van Proximus TV?

BOUTIN. “In betalende content heeft BeTV een heel mooi aanbod dat niet beschikbaar was voor klanten van Proximus. Ik heb dat rechtgezet. We bieden aan de ene kant traditionele televisie aan, en aan de andere kant Netflix. BeTV zit daar een beetje tussenin.”

Proximus heeft nooit willen investeren in de productie van content. Kan die strategie veranderen?

BOUTIN. “Nee, dat is onze rol niet. Er is voldoende kwaliteitsvolle productie in België. En daar zijn vakmensen voor. Wij verenigen de content die de bestaande zenders maken en vergroten het bereik ervan.”

U hebt anderhalf jaar geleden Tuttimus gelanceerd, een aanbieding met zowel vaste als mobiele telefonie. Is dat een succes?

BOUTIN. “We hebben bijna 350.000 klanten. Met Tuttimus hebben de consumenten veel minder de neiging van operator te veranderen. Onze vaste en mobiele producten zijn erin opgenomen.”

Is het de bedoeling dat alle klanten een quadruple play-abonnement nemen, waarbij zowel tv, internet, vaste en mobiele telefonie zijn inbegrepen?

BOUTIN. “Nee, niet noodzakelijk. Wij willen de juiste aanbieding voor het juiste marktsegment. We mikken met Tuttimus op huishoudens die verschillende apparaten gebruiken. Met Epic mikken we op millennials, die in de eerste plaats mobiele gebruikers zijn en later misschien een uitgebreider aanbod willen.

In België zijn de tarieven voor vaste telecommunicatie redelijk hoog. Net zoals andere operatoren voert Proximus geregeld prijsverhogingen door. Blijft u dat doen?

BOUTIN. “Dit jaar zullen we de tarieven niet verhogen.”

Moeten we daarvoor tot 2019 wachten?

BOUTIN. “We weten niet wat de toekomst brengt, maar dit jaar zijn er geen tariefverhogingen bij Proximus.”

De toezichthouders stellen voor de komst van alternatieve operatoren te bevorderen, die alleen internettoegang aanbieden. Zou dat de concurrentie doen toenemen en de prijzen doen zakken?

BOUTIN. “Wij hebben de producten single play, double play, triple play enzovoort. Je kunt dus niet zeggen dat niemand het aanbiedt. Als je als Belgische consument alleen maar internet wilt, dan is dat mogelijk.”

Maar er zijn maar weinig klanten die zo’n abonnement nemen.

BOUTIN. “Omdat wij erin slagen hen duidelijk te maken dat het interessant is van verschillende ervaringen te genieten. Een vaste en mobiele klant bij Proximus was volgens mij blij dat hij tijdens de Wereldbeker voetbal de matchen van de Rode Duivels kon volgen met Proximus TV. Dat is niet mogelijk met alleen een internetabonnement.”

Wat vindt u van de eventuele komst van een vierde mobiele operator in België?

BOUTIN. “Als er een vierde mobiele operator op een kleine markt als België komt, zullen de investeringen ongetwijfeld dalen en zal de gebruikskwaliteit afnemen.”

Bent u klaar voor 5G?

BOUTIN. “We zijn niet klaar voor een massale overstap. In Europa ligt het gebruik nog niet op hetzelfde niveau als in een aantal Aziatische steden. We hebben belangstelling voor de technologie en we doen tests. Maar er bestaat geen dringende noodzaak om 5G massaal uit te rollen, aangezien de consument er nog geen behoefte aan heeft.”

Bio

· 1999: diploma corporate finance aan HEC Paris

· 2000-2003: vicepresident marketing bij InStranet

· 2003-2009: director chairman office bij SFR

· 2008-2012: financieel directeur bij SFR

· 2012-2015: marketingdirecteur bij SFR

· 2015-2017: marketingdirecteur bij Canal Plus

· Augustus 2017:chief consumer market officer en lid van het uitvoerend comité bij Proximus

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content