Bruno Leijnse
Bruno Leijnse
Redacteur bij Trends
Opinie

26/04/15 om 09:06 - Bijgewerkt op 24/04/15 om 16:48

'Google is passé'

Antitrustzaken geven aan dat het vertrouwen daalt, oordeelt Trends-redacteur Bruno Leijnse.

'Google is passé'

© Reuters

Wat hebben IBM en Microsoft gemeen? Antitrustzaken die zo lang aansleepten dat ze irrelevant werden. Maar niet voor de getroffen bedrijven. Toen hun advocaten het veld ruimden, was hun dominantie voorbij. Ook de antitrustzaak tegen Google kan zo'n geval worden.

De zaak tegen IBM begon in de VS in 1969. De mainframes van Big Blue domineerden de wereld. Dertien jaar sleepte de zaak aan. In 1982 liet de aanklager ze vallen. Intussen was er een nieuw computerplatform: de pc.

De case tegen Microsoft startte in 1993. Ze ging over de koppeling van Internet Explorer en Windows ten koste van Netscape. Het beroep in de Verenigde Staten eindigde in 2004. De parallelle klacht van de Europese Commissie over de uitsluiting van concurrenten door het achterhouden van Windows-informatie, verloor Microsoft in september 2007. Drie maanden voordien was de iPhone op de markt gekomen, Android kwam een jaar later. Nu staat Windows nog op 19 procent van onze pc's, tablets en smartphones, heeft Gartner berekend.

Delen

'Google is passé'

De Europese Commissie begon haar onderzoek tegen Google in november 2010. Google zou zoekresultaten manipuleren ten voordele van de eigen diensten, en concurrerende advertentiediensten het leven onmogelijk maken. 4,5 jaar later is het onderzoek uitgebreid naar een veel belangrijker domein: de clausules in de Android-overeenkomsten van Google, die de concurrentie zouden beperken.

Google is een fantastisch bedrijf. De wereld indexeren. Klaar. De wereld fotograferen. Klaar. Zelfstandig rijdende auto's. Klaar. Internet voor de derde wereld. Bezig. Maar alles rust op vertrouwen. De concurrentie is één klik ver. Het lijkt erop dat dit soort antitrustzaken aangeeft dat het vertrouwen daalt. Dat justitie ingrijpt als het rot al in de stam zit. Beleggers bouwen maar beter die risicopremie in.

Lees meer over:

Onze partners