Stijn Fockedey

Goede ICT-vaardigheden renderen in zowat elke job, en zijn nu al noodzakelijk om zelfs maar een job te krijgen.’

Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Volgens Trends-redacteur Stijn Fockedey is het Vlaamse onderwijssysteem nog altijd niet aangepast aan de nieuwe realiteit. De lat moet hoger voor IT-onderwijs, oordeelt hij.

“Een fiets voor ons brein”, zei Apple-stichter Steve Jobs ooit over de manier waarop de computer de capaciteiten van de mens versterkt. De uitspraak is bijna 25 jaar oud, en jammer genoeg is het Vlaamse onderwijssysteem nog altijd niet aangepast aan de nieuwe realiteit. IT speelt bijna overal in de samenleving een belangrijke rol.

Vlaamse jongeren zijn gelukkig meestal geen computeranalfabeten meer. Maar voor hun IT-vaardigheden rijden ze nog altijd met steunwieltjes rond, net zoals de oudere generaties. En dat is grotendeels de schuld van het onderwijssysteem, dat de lat voor ICT te laag ligt. Vandaag lanceren wetenschappers, verenigd in Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen en Kunsten en de Jonge Academie, een pleidooi om ICT-kennis en vaardigheden in te schrijven in de eindtermen van het basis- en het secundair onderwijs. Eerder braken Philippe Rogge (Microsoft) en andere toppers uit het Belgische bedrijfsleven al een lans voor een verplicht vak programmeren, maar zonder al te veel resultaat.

‘Goede ICT-vaardigheden renderen in zowat elke job, en zijn nu al noodzakelijk om zelfs maar een job te krijgen.’

Hopelijk luistert de onderwijswereld nu wel naar de nieuwe oproep. De wetenschappers leggen in hun pleidooi ook de juiste klemtoon: door zich te verdiepen in ICT, trainen leerlingen hun probleemoplossend vermogen en zijn ze beter gewapend om de impact op hun privacy en andere ethische kwesties aan te pakken.

Het is niet de bedoeling dat iedere jongere een volbloed programmeur wordt. Niet iedereen is daarvoor in de wieg gelegd. Het laatste wat het Vlaamse bedrijfsleven nodig heeft, zijn slechte en ongemotiveerde programmeurs. Maar goede ICT-vaardigheden renderen in zowat elke job, en zijn nu al noodzakelijk om zelfs maar een job te krijgen.

In het najaar start de Vlaamse onderwijswereld met een discussie over de nieuwe eindtermen. Ambitieuze doelstellingen voor ICT-onderwijs moeten er een prominente plaats krijgen, anders krijgen de eindtermen zelf een dikke onvoldoende.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content