‘Georkestreerde tweets kunnen de omzet en het voortbestaan van Twitter garanderen’

© Reuters
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Volgens Sofie Verhalle van Talking Heads is het heel begrijpelijk dat Twitter probeert meer reclame-inkomsten te werven. Ook al moet het daarvoor de tijdlijn van zijn gebruikers aanpassen.

Twitter verandert. Acht jaar geleden startte het sociale netwerk met een eenvoudig concept: een publieke sms-dienst via internet. Je kunt twitteraars volgen door je te abonneren op hun berichten. Hun boodschappen verschijnen door elkaar op je tijdlijn, de recentste bovenaan. Zo lees je selectief de berichten van wie je volgt, zonder te verdrinken in de oceaan van 271 miljoen twitteraars.

Half augustus is Twitter beginnen te morrelen aan dat schema. Gebruikers kregen berichten in hun tijdlijn die niet afkomstig waren van de abonnees die ze volgden. Twitter neemt voortaan de vrijheid om zelf soms tweets te introduceren, op basis van hun populariteit of van reacties in het netwerk van de gebruikers, naar eigen zeggen om “de tijdlijn nog relevanter en interessanter te maken”.

The Wall Street Journal rapporteerde vorige week dat Anthony Noto, de CFO van Twitter, tijdens een analistenconferentie had gezegd dat de huidige tijdlijn “niet de meest relevante ervaring is voor de gebruiker”, onder meer omdat interessante tweets kunnen passeren terwijl een gebruiker niet kijkt, waarna die tweets onder recentere boodschappen worden begraven.

Twitter wil computerprogramma’s inzetten om te bepalen welke tweets uit onze stroom we interessant zouden vinden en die berichten dan naar voren te halen. GigaOM titelde: “Een gefilterde tijdlijn komt eraan, of je het nu leuk vindt of niet”. Dick Costolo, de CEO van Twitter, riposteerde dat die kop “een absurde synthese” was, maar hij kon de kritiek niet bezweren.

Zeynep Tufekci, een fellow van het Center for Information Technology Policy van Princeton University met 43.500 volgers, verwacht dat de algoritmes de tweets van mensen met veel volgers zullen bevoordelen. Zulke twitteraars leveren Twitter veel ogen en dus veel reclame-inkomsten op. “Die systemen belonen degenen die al beloond zijn”, stelt Tufekci. “Ik zit niet alleen op Twitter opdat mensen mijn tweets lezen, maar omdat mijn netwerk informatie vindt voor mij. Van mensen die het algoritme zal negeren.” De kracht van Twitter is het beoordelingsvermogen van zijn netwerkers, meent Tufekci. Daardoor kan ook onverwacht, duister en bizar nieuws naar boven komen. Dat is een zwakte van algoritmes, omdat die het vertrouwde nieuws bevoordeligen op basis van gedrag en metingen uit het verleden. “Zij weten wat ze al weten.”

Sofie Verhalle, managing partner van de Gentse socialemediaconsulent Talking Heads, ziet de tegenkanting vooral komen van de vroege Twitter-gebruikers. “Begrijpelijk, maar zinloos. Gratis socialemediaplatformen, die moeten leven van advertentie-inkomsten, zullen altijd veranderen afhankelijk van dat businessmodel”, voorspelt ze. “Georkestreerde tweets kunnen meer activiteit genereren op het Twitter-platform. Op lange termijn kunnen ze de omzet en het voortbestaan van Twitter garanderen. Nieuwe gebruikers kunnen sneller actief worden. Twitter kan hen meteen relevant nieuws aanbieden en mensen die ze mogelijk kunnen volgen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content