Fortino-deal waardeert Real Impact Analytics op 20 miljoen

© Real Impact Analytics
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

De participatie van Fortino, Endeit en Gimv in het Brusselse Real Impact Analytics waardeert de bigdataspeler op ongeveer 20 miljoen euro. Dat blijkt uit de kapitaalverhoging bij de Luxemburgse holding.

Uit de documenten van de Luxemburgse holding blijkt dat Fortino, Endeit en Gimv Real Impact Analytics op 20 miljoen euro waardeerden vóór hun instap (“pre-money”). De investeringsronde van 12 miljoen euro die Real Impact Analytics aankondigde, komt vooral via een kapitaalverhoging van ongeveer 7,2 miljoen euro, een forse uitgiftepremie inbegrepen. Per aandeel betalen de investeerders 89,06 euro, waarvan 1 euro kapitaal en 88,06 euro uitgiftepremie. Die uitgiftepremie weerspiegelt de extra waarde die het bedrijf heeft opgebouwd sinds de oorspronkelijke uitgifte van aandelen tegen 1 euro.

Ongeveer 1,2 miljoen euro van de kapitaalronde komt van privépersonen, vermoedelijk als omzetting van bestaande leningen in kapitaal. De resterende 6 miljoen komt van de drie investeringsfondsen. Zij krijgen preferente aandelen. Daardoor passeren zij eerst langs de kassa bij de een of andere vorm van exit.

Gimv geen leidende investeerder

Gimv-directeur Muriel Uytterhaegen onderstreepte bij de bekendmaking de rol van Gimv als groeifinancier. De investeringsmaatschappij – of tenminste haar Gimv Arkiv Tech Fund II – is voor de kapitaalinbreng echter de kleinere partner. Fortino Capital en Endeit Capital brengen elk bijna 2,6 miljoen euro in, Gimv 874.000 euro. Gimv krijgt ook geen bestuurder, in tegenstelling tot de twee andere investeerders.

Daarbovenop neemt Gimv nog wel een pakketje aandelen van oprichters en het management over. De prijs daarvan ligt in de orde van 450.000 euro als de overdracht gebeurde tegen dezelfde waardering per aandeel als de kapitaalverhoging.

CEO Sébastien Deletaille van Real Impact Analytics wilde niet ingaan op de waardering van het bedrijf of op de structuur van de operatie. Het management rond hem en co-oprichter chief commercial officer Loic Jacobs van Merlen houdt nu volgens onze berekening nog ongeveer 72 procent van de aandelen in handen.

Afgezien van de kapitaalverhoging zijn maar liefst vijf soorten warrants uitgegeven. Die zijn omzetbaar in aandelen, deels in het voordeel van het management, deels om de inbreng van de investeerders te beschermen. Bovendien krijgt Real Impact Analytics een toegestaan kapitaal van 1 miljoen euro. De raad van bestuur kan op die manier het kapitaal nog vijf jaar lang soepel verhogen om groei autonoom te financieren of overnames te doen.

‘Zoek zo snel mogelijk feedback’

Sébastien Deletaille, de CEO van Real Impact Analytics, was al in 2012 door Trends/Tendances genoemd als een van de Leaders of Tomorrow. Hij liep een klassiek parcours via een humaniora economie en wiskunde aan het Brusselse Collège Saint-Michel en een studie handelsingenieur aan de Solvay Brussels School (ULB), waar hij in 2007 zijn master haalde met een bekroonde thesis. Hij richtte in 2004 mee de vzw Cercle des Etudiants Entrepreneurs de l’Université Libre de Bruxelles op en een vzw die culturele activiteiten organiseerde. “Volgens mij hebben velen zin om te ondernemen, maar weten ze niet noodzakelijk waarin. Dat was mijn geval. Ik was ervan overtuigd dat ik ondernemer zou worden. Het was nodig om een goed idee te vinden”, vertelt Deletaille in de marge van de persconferentie bij de aankondiging van de financieringsronde van 12 miljoen.

Real Impact Analytics was maar een van die ideeën. Eerder probeerde hij een web 2.0 sociaal netwerk voor ondernemingen op te zetten – ” de verkoopcycli van 18 tot 24 maanden waren te lang”. Ten tijde van het H5N1-virus zette hij een handel in ontsmettende zeep op voor de toiletten van cafés en restaurants (“Duitsers en Fransen hebben ons daar met goedkopere producten weggeblazen”).

Vind een medestichter

Deletaille is een school- en studiekameraad van de tweede referentieaandeelhouder van Real Impact Analytics, Loïc Jacobs van Merlen. “Een medestichter hebben is essentieel. We zijn allebei van 1984. We hebben al onze universitaire werken samen gedaan en zoveel ruzie gemaakt dat we niet anders konden dan slagen als ondernemers. We kennen elkaar door en door. Door samen te starten hebben we ons echt kunnen focussen op onze sterke punten. De een motiveert de ander als hij al eens een periode van twijfel heeft”, schetst Deletaille.

Na zijn studie werkte Loïc Jacobs voor Roland Berger. Deletaille was twee jaar consultant bij McKinsey. De verrassende start van Real Impact Analytics bij Afrikaanse operatoren houdt verband met die tijd. “Ik was de enige Franstalige in een team van McKinsey bij de mobiele operator MTN in Ivoorkust. Op die manier had ik alle contacten met MTN intern.”

Nog andere aandeelhouders en medewerkers van Real Impact Analytics hebben ervaring in Afrika. Pierre Boël, uit dezelfde Solvay-jaargang, werkte in projectfinanciering en investeringen voor Fortis Bank en Allianz, maar ondertussen ook een aantal maanden als vrijwilliger in een microfinancieringsnetwerk in Kenia. Sinds 2011 werkt hij vanuit Nairobi. Hij is nu commercieel verantwoordelijke voor Real Impact Analytics Afrika. Alexis Eggermont, een andere co-oprichter met diploma’s van Solvay (en van de London School of Economics en Harvard), werkte volgens zijn LinkedIn-pagina anderhalf jaar voor Artsen zonder Grenzen in Somalië, Sierra Leone en Congo.

Delataille: “Wat wij goed hebben gedaan met Real Impact Analytics en wat ik jonge ondernemers aanraad, is zich zeer snel in een situatie te plaatsen waarin ze feedback krijgen. Commerciële feedback – zijn de mensen bereid te betalen? – maar ook over hun product, hun oplossing, hun dienst. Je moet een dynamiek scheppen waarin je verkoopt, verbetert, verkoopt wat je hebt verbeterd, enzovoort. Zo bouw je ondernemerschap. In het begin waren wij ‘ex-McKinsey’, daarna de ‘IT-jongens’, nu de ‘App-jongens’. We hebben ons drie keer gekeerd en wij hebben de structuur veranderd.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content