Facebook op zoek naar adverteerders in de Benelux

© belga

De Amerikaanse sociaalnetwerksite Facebook heeft in Amsterdam een Beneluxkantoor geopend. Een klein team verkopers verkent er discreet de markt op zoek naar adverteerders. Trends sprak er met Arno Lubrun, de Mark Zuckerberg van de Benelux.

Arno Lubrun leidt in Amsterdam een team van zes verkopers en is druk bezig het commerciële apparaat van het merk Facebook in stelling te brengen. “We zijn hier om ondernemingen te helpen doeltreffend te zijn in hun onlinecommunicatie”, legt hij uit. “We zorgen ervoor dat ze het beste uit Facebook kunnen halen.”

Facebook is uitgegroeid tot een van de grootste providers van onlineadvertentieruimte. Volgens de Google-site Doubleclick Ad Planner heeft het sociaal netwerk van Mark Zuckerberg in juni de drempel van 1.000 miljard bekeken pagina’s per maand overschreden. Uit een studie van eMarketer haalde het in 2010 alleen al in de Verenigde Staten 2,2 miljard dollar aan reclame-inkomsten binnen. In het najaar van 2012 zou de sociaalnetwerksite naar de beurs trekken. De site zou op bijna 70 miljard dollar worden gewaardeerd.

Tot nog toe benaderde het sociaal netwerk de Belgische bedrijven alleen via zijn onlineplatform Facebook Ads. Die virtuele verkoopkracht vult het nu aan met contactpersonen van vlees en bloed. “Facebook wil zich lokaal profileren om dichter bij de consumenten en de ondernemingen te komen”, voert de countrymanager Benelux aan. Zijn opdracht is de grote adverteerders van het land ervan te overtuigen zich aan te sluiten bij Facebook. Als ze dat nog niet gedaan hebben tenminste.

Nederlandse markt is belangrijker

We kunnen ons echter terecht afvragen of Facebooks Beneluxteam wel geïnteresseerd is in de Belgische markt. Volgens Facebook hebben 4,5 miljoen Belgen hun gezicht op het net gezet. Dat is een aanzienlijk aantal, maar slechts een druppel in de oceaan van 750 miljoen Facebook-gebruikers.

“Het is geen toeval dat het hoofdkwartier van Facebook Benelux in Nederland gevestigd is”, analyseert Patrick Marck, directeur van AIB Belgium (Interactive Advertising Bureau). “De Nederlandse markt is groter, de grote ondernemingen zijn er nadrukkelijker aanwezig en de bestedingen voor digitale marketing zijn er omvangrijker.” Volgens AIB bedroegen de uitgaven voor onlinereclame in Nederland meer dan 1 miljard euro. Ondanks een toename met 15 procent ten opzichte van 2009 is de Belgische onlinereclamemarkt slechts goed voor 332 miljoen.

Bovendien is Facebook op de Nederlandse markt niet de dominante speler. In tegenstelling tot het Belgische Netlog – dat duidelijk vaart verliest – slaagt de Nederlandse uitdager Hyves erin gelijke tred te houden met Facebook. De aantrekkelijkheid van de markt en de noodzaak om die hardnekkige concurrent schaakmat te zetten, verklaren de vestiging van het Beneluxkantoor in Amsterdam.

Advertentiemarkt in België Krijgen we daardoor nu een verschuiving van de reclamebudgetten naar de sociale media? Vanzelfsprekend is dat nog niet. Op het net wordt het grootste deel van de publiciteit nog in beslag genomen door de search, door de aankoop van sleutelwoorden op een zoekrobot, die vervolgens gesponsorde links tevoorschijn toveren. Dat is het model dat Google hanteert. Google haalt in België 122 miljoen euro aan reclamebestedingen op. Het heeft 37 procent van die markt in handen. Facebook gebruikt een ander systeem, dat eerder in de niche van de displays zit en goed is voor 96 miljoen euro of een marktaandeel van 29 procent. Facebook bindt in dat segment de strijd aan met de grote mediasites.

Gilles Quoistiaux

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content