Facebook, Google, Sony en co werken aan de doorbraak van virtuele realiteit

08/01/16 om 11:09 - Bijgewerkt om 12:29

Verschillende elektronicareuzen en zelfs Facebook werken aan virtual-realitytoepassingen, waarmee ze de amusementssector, de communicatiemarkt, maar evengoed het onderwijs willen inpalmen. Wordt 2016 nu echt de doorbraak van deze nieuwe technologie? Een stand van zaken.

Maart 2014. Facebook betaalt liefst 2 miljard dollar om Oculus VR over te nemen, een Amerikaans IT-bedrijf dat dan al ruim twee jaar sleutelt aan een virtual-realitybril voor pc-gebruikers. Virtuele realiteit (VR) betekent dat je een omgeving simuleert door iemand er via technologie met al zijn zintuigen in onder te dompelen. Een van de medeverantwoordelijken achter de technologie van de Oculus Rift _ zo heet die VR-bril _ is John Carmack: een legendarische gamedesigner die onder meer titels als Wolfenstein 3D (1992), Doom (1993) en Quake (1996) mee bedacht, en zo aan de wieg stond van het first person shooter-genre. Geen toeval, want volgens The Wall Street Journal sleutelt Facebook momenteel aan een smartphone-app die het mogelijk moet maken virtual-realityvideo's en -games te draaien, waarbij de gebruiker 360 graden kan rondkijken.
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners