Europees onderzoek naar licenties tussen filmstudio's en betaalzenders

13/01/14 om 15:01 - Bijgewerkt om 15:01

Bron: Trends

De Europese Commissie onderzoekt of de territoriale afbakening van uitzendrechten geen inbreuk is op de Europese concurrentieregels. Als het antwoord ja is, kunnen kijkers overal in de EU gaan shoppen.

Europees onderzoek naar licenties tussen filmstudio's en betaalzenders

© EU-commissaris voor concurrentie Joaquin Almunia (foto belga)

De eurocommissaris voor de Mededinging, Joaquin Almunia, begint een antitrustonderzoek naar de licentieovereenkomsten tussen de grote Amerikaanse filmstudio's en de grote Europese betaalzenders. De filmstudio's geven meestal uitzendrechten aan één betaalzender in een specifiek territorium.

"We stellen de mogelijkheid om licenties op territoriale basis toe te kennen niet in vraag. We proberen de studio's ook niet te verplichten om hun rechten op een pan-Europese basis te verkopen", onderstreept Almunia. "We onderzoeken wel de beperkingen die verhinderen om content te verkopen aan ongesolliciteerde kijkers in andere lidstaten - de zogenaamde 'passieve verkopen' - of aan bestaande abonnees die verhuizen of in het buitenland reizen".

Als voorbeeld gaf Almunia abonnees van een Duitse betaalzender die in Italië met vakantie zijn en daar de films van hun betaalzender eventueel niet op hun laptop kunnen bekijken. Of van een Belg die zich op een Spaanse betaal-tv-dienst wil abonneren, maar dat niet kan.

Volgens Almunia zouden dat wel eens inbreuken kunnen zijn op het Europese antitrustrecht, dat anticompetitieve overeenkomsten verbiedt. Hij verwijst naar een vonnis van 4 oktober 2011 van het Europees Gerechtshof over satellietuitzendingen van voetbalmatchen. Volgens het hof is absolute territoriale exclusiviteit anticompetitief als ze alle concurrentie tussen zenders elimineert en de eengemaakte Europese markt volgens nationale grenzen verdeelt. De Commissie wil nagaan of die redenering ook voor andere soorten content geldt, bijvoorbeeld films.

Het onderzoek kan van groot belang zijn voor over-the-top dienstenverstrekkers als Netflix en voor gebruikers van toepassingen als Yelo TV van Telenet of van TV Overal van Belgacom.

De EU neemt alle grote Amerikaanse studio's onder de loep: Twentieth Century Fox, Warner Bros., Sony, NBCUniversal en Paramount. De geviseerde Europese betaalzenders zijn BSkyB in Groot-Brittannië, Sky Italia in Italië, Canal+ in Frankrijk, Sky Deutschland in Duitsland en DTS in Spanje.

Reacties

Telenet preciseert dat zij in elk geval niet bij de partijen zijn die door de Europese Commissie geviseerd worden. De persdienst van Belgacom, dat evenmin wordt geviseerd, antwoordt dat het duidelijk is dat de Commissie wil optreden tegen bepaalde territoriale restricties.

"Een verbod op actieve verkoop lijkt de Commissie wel oké te vinden. Een verbod op passieve verkoop, waarbij de eindgebruiker iets vraagt, kan wellicht niet door de beugel. Dat kan als gevolg hebben dat wij onze (volledige) boeketten gemakkelijker zouden kunnen verkopen aan bijvoorbeeld Belgische gepensioneerden aan de Costa Brava. Maar het kan ook als gevolg hebben dat onze tv-kijkers in Belgie misschien content via internet kunnen opvragen die ze mogelijk niet meer via ons tv-kanaal bekijken".

De persdienst onderstreept dat de aankondiging van commissaris Joaquin Almunia erg vaag is. "Dit is koffiedik kijken. De nadruk ligt op 'kan'", heet het bij Belgacom.

Lees meer over:

Onze partners