'Europa kijkt veel te negatief naar de verschillen met de VS'

14/06/16 om 17:00 - Bijgewerkt om 18:45

De techondernemer Dries Buytaert en Wilson De Pril van Agoria wanhopen niet over het uitblijven van een Vlaamse Google of een andere wereldspeler. Er is een nieuwe ondernemende generatie opgestaan en voor de bedrijven biedt digitalisering enorme opportuniteiten. De complexe en kleine thuismarkt is een handicap, maar tegelijk de beste training om internationaal door te breken.

De technologiefederatie Agoria organiseerde vorige week een evenement over de impact van digitalisering op de maakindustrie. De CEO's en de topkaderleden luisterden er onder meer naar de getuigenissen van de fietsenproducent Ridley Bikes en van Dries Buytaert. De uitgeweken Vlaming is de medeoprichter en chief technology officer van Acquia, een van de snelst groeiende softwarebedrijven in de Verenigde Staten. Acquia is gespecialiseerd in dienstverlening rond Drupal, de software om websites te beheren. Buytaert is die software in zijn studententijd beginnen te ontwikkelen. Hij gaf de broncode vrij en ondertussen programmeren meer dan 35.000 mensen mee aan het populaire platform dat voor de meest uiteenlopende zaken wordt ingezet. "Onlangs hadden we een project bij Cisco", zegt Buytaert in een dubbelinterview met Wilson De Pril, directeur-generaal van Agoria Vlaanderen. "Met onze software heeft het een nieuwe support tool gebouwd die een grotendeels manueel proces digitaliseert en automatiseert. In het eerste jaar bespaart het al meer dan 430 miljoen dollar."
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners