Een traditionele markt vol digitale snufjes

14/10/15 om 16:38 - Bijgewerkt om 16:38

De retailsector probeert zich aan te passen aan de digitale consument. Dat toonden de supermarktketen COOP en haar technologiepartner Accenture tijdens de Wereldtentoonstelling in Milaan.

Een supermarkt met interactieve tafels, rekken met aanraakapplicaties, digitale displays en realtime datavisualisatie. Het roept bij velen taferelen uit een sciencefictionfilm op. Net dat wil de supermarktketen COOP en haar technologiepartner Accenture vermijden. De twee bedrijven plaatsten een echte supermarkt op het terrein van de Wereldtentoonstelling in Milaan, die nog tot eind deze maand loopt. Medewerkers en bezoekers kunnen in de supermarkt echte producten kopen en ondertussen kennismaken met een nieuwe en digitale winkelervaring. Daarin is een hoofdrol weggelegd voor het internet der dingen (alledaagse gebruiksvoorwerpen zijn verbonden met het internet), gamificatie (spelprincipes uit games in een andere context gebruiken) en big data (grote hoeveelheden opgeslagen gegevens). De supermarkt van de toekomst werd ingericht volgens een concept van de Italiaanse architect en leider van het MIT Senseable City Lab, Carlo Ratti. Het Senseable City Lab is een onderzoeksgroep die zich buigt over hoe nieuwe technologieën een impact hebben op de manier waarop we steden ontwerpen en beleven.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 4 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Trends-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Trends

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Trends Information Services

Onze partners