Eén op de vijf Belgische bedrijven beschikt over Facebookpagina

© Thinkstock

Steeds meer Belgische bedrijven bewandelen de weg van de digitale media, maar er is nog veel werk aan de winkel. Dat blijkt uit de jaarlijkse internetbarometer van Email-Brokers

Volgens de peiling van Email-Brokers heeft 18,16 procent van de Belgische bedrijven een Facebookpagina. Dat aantal is op een jaar tijd opvallend gestegen. In 2012 ging het nog om amper 2,4 procent. Ook e-commerce kent een opvallende groei (34 procent) en het totale aantal bedrijven dat actief is op internet, is gestegen met 13 procent.

“De Belg is nog nooit zo productief geweest wat betreft het creëren van websites, e-shops en activiteiten en social media,” luidt het.. “Belgische bedrijven schieten in actie en investeren massaal in hun online aanwezigheid, terwijl de crisis verder woedt”, merkt Email-Brokers op. In België is het aantal actieve sites het afgelopen jaar gestegen tot 755.000, ‘waardoor België een historische achterstand ophaalt op het vlak van online aanwezigheid’.

Werkwinkel

Ondanks de toenemende aanwezigheid op het internet, is er voor de Belgische bedrijven nog werk aan de winkel. Zo wijst Email-Brokers erop dat bij 71 procent van de bedrijven met een site de laatste update meer dan een jaar oud is. Daarnaast is ook 79 procent van de websites illegaal, wat betekent een aantal bedrijven het niet zo nauw neemt met de geldende wetgeving, zoals bijvoorbeeld contactgegevens niet vermelden.

De forse groei van e-commerce wordt verklaard door ‘een duidelijke mentaliteitswijziging, de wil tot diversificatie en consolidatie van de verkoopkanalen’. De toename van het aantal bedrijven met een Facebookpagina wordt gekoppeld aan ‘bewustwording van de markten’.

Uit de barometer blijkt ook dat 82 procent van de bedrijven die in 2013 failliet gingen, geen online aanwezigheid hadden. Email-Brokers voegt daar wel aan toe dat een site geen garantie is op succes. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content