Stijn Fockedey
Stijn Fockedey
Redacteur bij Trends
Opinie

26/08/16 om 14:16 - Bijgewerkt om 14:33

Een klapband dreigt voor Uber

Taxiritten onder de werkelijke kostprijs verkopen is geen duurzaam verdienmodel. Dat zegt Trends-redacteur Stijn Fockedey.

Een klapband dreigt voor Uber

© Reuters

Het wordt tijd dat de fans van de onlinetaxicentrale Uber de bittere waarheid onder ogen zien: taxiritten onder de werkelijke kostprijs verkopen is geen duurzaam verdienmodel.

Bloomberg kon de hand leggen op de bloedrode halfjaarresultaten van Uber. Uber verloor dit jaar al meer dan 1,2 miljard dollar op een omzet van ongeveer 2 miljard. Anders gezegd, voor elke dollar die binnenkomt, moet het er eerst anderhalve uitgeven.

De financieel directeur haalde in de gelekte update aan investeerders de problemen in China aan. Uber zou daar de voorbije jaren twee miljard hebben verbrand met zijn gebruikelijke openingstactiek: taxiritten met zware kortingen aanbieden, maar de chauffeurs de volle pot betalen. Uber kiest er nu eieren voor zijn geld en stapt in een joint venture met aartsvijand Didi Chuxing. De operationele verliezen zijn daarmee niet van de baan. Uber vecht over zowat de hele wereld om de passagier en zal nog jaren zware kortingen moeten geven.

Delen

Taxiritten onder de werkelijke kostprijs verkopen is geen duurzaam verdienmodel

Investeerders waarden Uber op 69 miljard dollar. Met de jongste resultaten is dat niet te verantwoorden. Het kan enkel door te dromen dat Uber ooit zo machtig is dat het tegelijk zijn prijzen kan verhogen én zijn chauffeurs minder betaalt. Dat is ijdele hoop. In zijn thuismarkt de VS maakt Uber ook weer verlies. Bij de taxi-apps heeft het in de VS een marktaandeel van 80 procent, en in juli boekten Amerikanen meer dan 62 miljoen ritten.

Dan nog maakt het verlies omdat het kortingen moet blijven geven en chauffeurs met premies aan zich moet binden. Die chauffeurs minder betalen is geen optie, want dan registeren ze zich gewoon bij de app van de concurrentie. Uber investeert daarom miljoenen in de ontwikkeling van goedkopere zelfrijdende auto's.

Dat is nog verre toekomstmuziek. Uber dreigt eerder te crashen dan robots op de openbare weg chauffeurs vervangen.

Onze partners