Een app als geluksmanager van uw team

15/04/16 om 18:52 - Bijgewerkt om 19:40

Met Butterfly kunnen managers in een wip zien hoe betrokken hun teamleden zijn. "De app laat je de polsslag van je team voelen door te kijken naar zijn welzijn." De start-up opereert vanuit Brussel en New York.

Een app als geluksmanager van uw team

© .

Managers kunnen tegenwoordig in een oogopslag hun financiële indicatoren zien, maar ze hebben vaak het raden naar de gemoedsgesteldheid van hun teamleden. Nochtans zijn gelukkige, betrokken of zelfs bevlogen medewerkers cruciaal voor elk bedrijf. Als bedrijven al peilden naar het welzijn van hun personeel, gebeurde dat meestal aan de hand van een jaarlijkse enquête met een rist vragen.

"Een achterhaald model," zegt Simon Rakosi, een van de drie Belgische oprichters en CEO van de Amerikaanse vennootschap AnonyMessenger, die Butterfly ontwikkelde. "De werknemer heeft een uur nodig om de veertig à vijftig vragen in zo'n enquête in te vullen. Voor de hr-afdeling alle gegevens heeft verzameld, ben je twee maanden verder. Reken dan nog op een maand om die cijfers te verwerken en ze voor te stellen bij het topmanagement. Voor de eerstelijnsmanagers de resultaten te zien krijgen, ben je een half jaar verder. Dat is veel te laat. Geen enkele bestaande hr-tool richt zich direct tot die eerstelijnsmanager. Butterfly laat je de polsslag van je team voelen door te kijken naar hun welzijn. De resultaten zijn per team. Zo kun je zien of een team in het bedrijf onder of boven het gemiddelde zit."

Butterfly moest en zou daarom een eenvoudige app worden, die snelle feedback mogelijk maakt. Eigenlijk bestaat de 'geluksapp voor werknemers' uit twee delen. Een tool die de mood of de gemoedsgesteldheid van medewerkers meet, en een feedbackdeel waarmee managers onmiddellijk van hun medewerkers te horen krijgen hoe ze de net afgelopen vergadering of teambuildingactiviteit vonden. Sommige bedrijven gebruiken maar één van de twee toepassingen, andere allebei.

Butterfly stuurt elke medewerker in het team regelmatig een berichtje om te vragen hoe zijn week of maand is. Op zijn smartphone, tablet of pc geeft die aan, op een schaal van heel ongelukkig tot heel gelukkig, hoe hij zich voelt. Op basis van dat antwoord, krijgt hij een enquête met vijf stellingen waarmee hij al dan niet akkoord gaat, en kan hij commentaar geven. In een minuut moet alles ingevuld zijn. Vierentwintig uur later opent de manager zijn account en krijgt hij de resultaten van zijn team samengevat. "Die resultaten bevatten drie zaken: de algemene gemoedsgesteldheid in zijn team, op welk vlak het team sterk staat en op welk domein er werk te doen valt." Hij krijgt ook meteen tips om actie te ondernemen. Een of meerdere weken later wordt het proces herhaald en ziet de manager meteen of zijn acties effect hebben gehad.

Anoniem

De app garandeert de werknemer dat hij anoniem blijft. "Wanneer een medewerker een vraag heeft beantwoord, kan de manager dieper graven door nieuwe vragen te stellen via een anonieme persoonlijke chat," zegt medeoprichter en CTO Marcus Perezi-Tormos. "Je moet het je een beetje voorstellen als een eenrichtingspiegel", vult Simon Rakosi aan. "De manager weet niet met wie van zijn team hij aan het chatten is, maar de werknemer wel." Managers kunnen via het hr-instrument vragen stellen over de betrokkenheid bij het bedrijf, maar evengoed over hoe de werkomgeving beter kan. "Stel dat via de app blijkt dat een werknemer ontevreden is over zijn bevoegdheden, dan kun je de rollen in het team bekijken," zegt Simon Rakosi, een Franstalige Belg en marketeer, die eerder Digital Manager Benelux was bij Coca-Cola Benelux.

Butterfly werd op 10 januari gelanceerd en overtuigde al klanten in Europa, maar vooral in de VS, waar het bedrijf in New York is gevestigd. "Een bedrijf uit de VS is meer geneigd iets nieuws te proberen", zegt Rakosi. De verkoopstrategie van de ICT-starter in deze opstartfase is zich richten op afdelingen of bedrijven van 150 tot 300 mensen. Het beslissingsproces gaat er sneller dan bij grote bedrijven omdat de managers niet hogerop hoeven te gaan in te hiërarchie om een maandabonnement van pakweg 250 dollar te nemen. Bovendien zijn de hr-afdelingen van grote bedrijven volgens de oprichters meer gericht op de loonlijst, bovenwettelijke voordelen en andere operationele zaken. Ze hebben minder tijd om de betrokkenheid van hun medewerkers te meten.

Freemium

De app werkt met een freemiummodel. Onder de tien mensen betaalt een bedrijf niets. Een bedrijf dat groter is, betaalt een maandabonnement dat stijgt met het aantal werknemers. Van 10 tot 50 medewerkers betaalt een organisatie 250 dollar. Heb je 300 tot 500 werknemers, dan kost Butterfly 900 dollar per maand. Een van de verkoopargumenten is dat bedrijven met de applicatie veranderingen kunnen monitoren in het bedrijf, bijvoorbeeld als er een nieuw management aantreedt of de bedrijfscultuur verandert. Dat is trouwens een van de twee verklaringen van de naam. 'Butterfly' is Engels voor vlinder. Het is een verwijzing naar de rups, die net als een bedrijf in transitie, een vlinder kan worden. Het refereert ook naar het vlindereffect, dat stelt dat een kleine verandering tot grote resultaten kan leiden.

De start-up achter de Butterfly-app is de Amerikaanse vennootschap AnonyMessenger en werd eigenlijk opgericht in 2014 om een app te ontwikkelen die Anonymess zou heten. Dat moest een tegenhanger worden van WhatsApp, de berichtenapp die nu eigendom is van het sociaal netwerk Facebook. Het verschil zou zijn dat je met Anonymess anoniem berichten kon sturen. Zoals bij veel ICT-starters evolueerde het oorspronkelijke idee tot iets anders dat rendabeler werd geacht. AnonyMessenger werd aanvankelijk gefinancierd met geld van de oprichters, vrienden, familie en fans, maar probeert nu 1,6 tot 2,4 miljoen dollar op te halen tegen eind dit jaar. Met dat geld willen de oprichters onder meer zes mensen in dienst nemen.

Terwijl Simon Rakosi de marketeer van het driekoppige team is, hebben zijn vennoten meer een achtergrond in softwareontwikkeling. De in België geboren en getogen Brit Marcus Perezi-Tormos is een grafisch ontwerper en webontwikkelaar die zijn bedrijf, de appontwikkelaar AppSolution, in 2013 verkocht aan Easi. David Mendlewicz, de derde vennoot en CMO, was een van de oprichters van dataminingbedrijf Tevizz, maar verliet de Belgische start-up nog voor het bedrijf in moeilijke papieren raakte. Aan het ontbreken van adviseurs zal het alvast niet liggen mocht het met Butterfly mislopen. De oprichters laten zich begeleiden door een adviesraad van acht, onder wie Jeremy Le Van, designdirecteur bij Microsoft, en Emmanuel De Neve, een Belgische professor aan de Universiteit van Oxford die onderzoek deed naar geluk op het werk.

Onze partners