E-commerce trekt adverteerders aan

De Belgische consument gebruikt steeds vaker het internet om zijn aankopen te doen. Die trend weerspiegelt zich aan de kant van de adverteerders, bevestigt general manager Patrick Marck van de beroepsvereniging Interactive Advertising Bureau.

Hoe nauw zijn e-commerce en e-advertising met elkaar verbonden? Patrick Marck:”Wie mensen naar een commerciële website wil lokken, moet minstens ook op het internet zelf adverteren. De sterke groei van de e-commerce werkt als een motor voor de online advertentiemarkt – en omgekeerd. Er is dus een duidelijke en sterke band.”

En de e-commerce zit in de lift, volgens de verwerker van de online betalingen. Patrick Marck: “En de budgetten voor reclame in de online media gaan mee. Voor 2010 zullen we in België uitkomen op een groei met minstens 15 tot 20 procent. Dat is heel veel, als je constateert dat alle andere media, behalve de televisie, achteruitboeren. Maar het is wel logisch als je rekening houdt met de tijd die consumenten aan die media besteden. Wat dat betreft heeft het internet de televisie bijna ingehaald: 12 uur tegenover 15 uur per week. Maar er wordt nog altijd veel minder gespendeerd aan reclame op het internet dan aan reclame voor televisie. We zien wel dat steeds meer bedrijven begrijpen dat dat onlogisch is: kijk bijvoorbeeld naar ING, Dexia, Unilever. Niet toevallig vaak bedrijven met Nederlandse roots. De Nederlanders kochten al vlot op afstand nog vóór het internet bestond.”

Maar die hebben ook meer internet. Patrick Marck: “Klopt: de internetpenetratie in Nederland ligt met 85 à 90 procent voor op de Belgische, met 65 à 70 procent. In ons land blijven sommige sociale klassen nog relatief ondervertegenwoordigd op het internet. Toch zien we momenteel een sterke toename van de 55-plussers op een medium als Facebook. De zaken evolueren snel.”

Luc Baltussen

bron: Knack

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content