Dries Buytaert: '80 miljoen dollar ophalen is in België net iets moeilijker'

14/05/14 om 10:10 - Bijgewerkt om 10:10

Bron: Trends

Dries Buytaert trekt met zijn bedrijf Acquia naar de Amerikaanse beurs. Het is maar een van de redenen waarom Data News hem tot ICT Personality of the Year verkoos.

Dries Buytaert: '80 miljoen dollar ophalen is in België net iets moeilijker'

© Thomas De Boever

De succesvolste Belgische technologie-ondernemer vind je niet in Silicon Valley maar in Boston. Het zakenblad Forbes prijst Acquia, het softwarebedrijf dat de Belg Dries Buytaert (35) er samen met zijn Amerikaanse zakenpartner Jay Batson in 2007 heeft opgericht, als een van de meest veelbelovende bedrijven in Amerika. In november werd Acquia door Deloitte ook verkozen tot het op een na snelst groeiende bedrijf in de VS.

Acquia levert diensten rond Drupal, het contentmanagementsysteem (csm) dat Buytaert rond de eeuwwisseling in elkaar stak in zijn Antwerpse studentenkamer. Momenteel draait bijna 3 procent van alle websites in de wereld op Drupal, waaronder kleppers zoals whitehouse.gov, aljazeera.net en de sites van de Grammy's en de Olympische Spelen.

De collega's van Data News verkozen hem vorige week nog tot ICT Personality of the Year. "Dat is leuk natuurlijk, al sta ik niet graag in de belangstelling", reageert de succesvolle dertiger. "Maar ik geloof wel in rolmodellen. Het idee dat ik een inspiratiebron ben voor anderen geeft me de energie om er nog steviger in te vliegen."

Nu zijn er ook mensen die Buytaert aanhalen als voorbeeld van wat er fout loopt in ons land. Hij moest naar de VS uitwijken om geld te vinden voor zijn ambitieuze plannen. "Het zou moeilijker geweest zijn vanuit België, dat klopt, maar ik geloof wel dat het kan. Entrepreneurship is een mindset. Mensen die het écht willen, kunnen het overal maken."

"Waarom ik voor Acquia dan toch naar de VS ben gegaan? Omdat wij focussen op de grootste Drupal-gebruikers in de wereld, op de Fortune 2000. De meeste van die bedrijven bevinden zich nu eenmaal in de VS. Daarnaast had ik het gevoel dat er zich een grote opportuniteit voordeed: we hebben een businessplan opgesteld waar véél geld voor nodig was. Intussen hebben we bijna 80 miljoen dollar opgehaald. Dat ligt toch iets moeilijker in België (lacht)." (F.T.)

Het volledige interview leest u deze week in Trends

Lees meer over:

Onze partners