Dexia verloor 1,2 miljoen euro door computerfraude

© belga

De oorspronkelijke Dexia-bank – intussen omgedoopt tot Belfius – heeft tussen februari 2008 en februari 2009 uit voorzorg 45.000 kaarten van Belgische klanten geblokkeerd.

De oorspronkelijke Dexia-bank- intussen omgedoopt tot Belfius heeft tussen februari 2008 en februari 2009 uit voorzorg 45.000 kaarten van Belgische klanten geblokkeerd. Dat gebeurde nadat het systeem van de bank fraude met kredietkaarten had vastgesteld.

“Slechts een duizendtal kaarten zijn echt gebruikt”, verduidelijkt Moniek Delvou, woordvoerster van Belfius. In totaal verloor de bank 1,2 miljoen euro.

De hackers zijn erin geslaagd de gegevens van kredietkaarten van klanten buit te maken en ze te reproduceren. De valse bankkaarten werden vervolgens verkocht voor 10 tot 50 dollar. Het gebruik van een PIN-code is immers niet systematisch en verschilt van land tot land. De kaartgegevens volstaan soms om bijvoorbeeld via het internet aankopen te doen.

“Alle klanten zijn terugbetaald”, luidt het. Ook zijn “gratis kaarten verdeeld na het blokkeren”. Dexia diende toen overigens een klacht in bij het parket en bij de Computer Crime Unit.

Vijf vermoedelijke informaticapiraten zijn in de zaak in beschuldiging gesteld. De hackers zouden ingebroken hebben in de systemen van verschillende Amerikaanse en Europese bedrijven en meer dan 160 miljoen nummers van bankkaarten gestolen hebben, deelde het Amerikaanse ministerie van Justitie donderdag mee. Twee van de verdachten zijn opgepakt op 28 juni 2012, toen ze zich in Nederland bevonden. De drie anderen zijn voortvluchtig. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content