'De underdogpositie zit in het DNA van Microsoft'

08/03/13 om 12:21 - Bijgewerkt om 12:21

Bron: Trends

Nog even, en alles is een computer: televisies, auto's, koelkasten en zelfs keukentafels. Samsung en Apple lijken de grote winnaars te worden van die evolutie, met Microsoft als verliezer.

'De underdogpositie zit in het DNA van Microsoft'

Nog even, en alles is een computer: televisies, auto's, koelkasten en zelfs keukentafels. Samsung en Apple lijken de grote winnaars te worden van die evolutie, met Microsoft als verliezer. Nochtans heeft de koning van de pc goede kaarten om ook in die elektronica het belangrijkste softwareplatform te worden.

Software zal in steeds meer toestellen opduiken. Voor de fabrikanten wordt het zaak om een rol van betekenis te spelen in de belangrijkste producten. Wie dat kan, zit gebeiteld voor de komende decennia. Het is nu eenmaal gemakkelijker om toestellen van dezelfde fabrikant of met dezelfde software met elkaar te laten communiceren.

Microsoft had met zijn dominantie in de pc-software dankzij het Windows-besturingssysteem en Office (onder meer Word, Excel, PowerPoint) lang de beste troeven. Maar toen kwamen de smartphones en de tablets.

Nu lijken Apple en Samsung Electronics in polepositie te liggen. De twee halen dankzij hun succes in het mobiele segment monsterlijke jaaromzetten van respectievelijk 119 en 97 miljard euro. Microsoft komt aan 'slechts' 52 miljard euro. De activiteiten zijn weliswaar goed gediversifieerd, maar op dit moment speelt het geen rol van betekenis in smartphones en tablets. De keizer van de desktop lijkt plots een klein duimpje te zijn.

"Chargeer maar een beetje, anders wordt het saai", reageert Philippe Rogge lachend. Hij leidt al twee jaar Microsoft België en Luxemburg en heeft er helse maanden op zitten omdat hij tijdelijk ook de Portugese activiteiten van de Amerikaanse softwarereus overzag. Maar dat maakt hem niet minder strijdlustig.

"In veel segmenten zijn we nog niet de leider, maar de uitdager. Dat is geen probleem, want die underdogpositie zit in het DNA van Microsoft. We willen steeds met een evenwaardige of betere oplossing op de proppen komen en tegelijk ook een prijsbreker zijn. In de zakelijke markt doen we Cisco, Oracle, VMware, Salesforce, SAP en andere gevestigde spelers veel pijn met die strategie. In de markten waar wij de leider zijn, bijvoorbeeld met Office, worden wij aangevallen met gratis of zeer goedkope diensten. Onze antwoorden zijn nog betere en meer geïntegreerde software, en de introductie van abonnementsformules, zoals recentelijk Office 365 voor bedrijven."

"Microsoft evolueert van een softwareontwikkelaar naar een dienstenleverancier, maar onze missie verandert niet: technologie democratiseren", gaat Rogge voort. "Dat vloeit voort vanuit de visie van oprichter Bill Gates: een computer op ieder bureau en in ieder huis. Wij alleen hebben de pc niet populair gemaakt, maar we hebben wel software gemaakt die voor iedereen betaalbaar was. Omzet is ook niet de allesbepalende factor. Onze marge is stukken hoger dan de traditionele vijf à acht procent van hardwareproducenten. We zijn sterk genoeg om de concurrentie aan te kunnen."

Goed voor 80.000 jobs in België

Microsoft heeft in België ongeveer 340 werknemers. Maar het belang van het bedrijf van ons land is groter. Het hele Microsoft-ecosysteem met zijn 4800 partners genereert hier jaarlijks ongeveer 5,5 miljard euro omzet, en het zorgt direct en indirect voor ongeveer 80.000 jobs. "Onze activiteiten zijn goed voor ongeveer 1 procent (550 miljoen euro) van de omzet van Microsof", verklaart Philippe Rogge. "De inkomsten van onze licenties verlopen wel grotendeels via de overkoepelende Europese vestiging in Ierland. De lokale afdeling krijgt een vergoeding voor het werk dat ze presteert, waar dan het Belgische belastingtarief op wordt betaald. Maar er wordt hier echt wel veel meerwaarde gecreëerd."

"Microsoft is een indirect bedrijf, meer dan 90 procent van onze omzet verloopt via derden. Wij verkopen onze software steeds onrechtstreeks. Dat gebeurt via HP, Media Markt, Fnac, Acer en andere partners. Ook in de belangrijke zakelijke markt gebeurt dat, hoofdzakelijk via systeemintegratoren en andere bedrijven. We hebben berekend dat voor iedere euro die Microsoft hier verdient, onze partners er samen nog eens negen verdienen."

Lees meer over:

Onze partners