De drietrapsraket van Telenet Kickstart

© Kris Van Exel
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Telenet schoeit zijn start-upprogramma Telenet Kickstart op een nieuwe leest. Daarmee toont het hoe een groot bedrijf de kennis, de opportuniteiten en de bedrijfscultuur van start-ups verankert in zijn eigen organisatie.

In mei kondigde het telecombedrijf Telenet aan dat het een strategische partner werd van StartIt@KBC. Die samenwerking wordt de eerste trap van de drietrapsraket van het nieuwe start-up- programma van Telenet. In dat programma, dat nog in de steigers staat, investeert Telenet een miljoen euro per jaar als een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een kwart miljoen euro gaat naar de samenwerking met StartIt@KBC. De rest van het budget verdeelt Telenet Kickstart over de samenwerking met imec (de tweede trap) en investeringen in start-ups en andere initiatieven (de derde trap).

De samenwerking met de Antwerpse accelerator Idealabs zette het in Mechelen gevestigde bedrijf stop (zie kader Idealabs stopt). De afgelopen twee jaar werkten de twee partners het acceleratieprogramma Telenet Kickstart powered by Idealabs uit, dat twee edities kende en achttien start-ups acht à tien maanden intensief begeleidde. “We zijn op zich heel tevreden over de samenwerking met Idealabs”, zegt Ineke Rampart, corporate affairs director bij Telenet. “Maar we hebben ook de beperkingen gezien en we willen daar lessen uit trekken.” Een beperking is bijvoorbeeld dat start-ups na maanden nauwgezette begeleiding van het ene op het andere moment werden losgelaten. “Voor een aantal onder hen is dat niet zo vanzelfsprekend”, zegt Rampart. Telenet wil daarom ook bij latere fases in de ontwikkeling van de start-ups betrokken blijven. De nieuwe structuur, waarin Telenet Kickstart samenwerkt met verschillende partners, moet dat mogelijk maken.

Brede instroom

StartIt is een incubator en een start-upgemeenschap die in drie jaar uitgroeide tot de grootste van het land. Het begeleidde meer dan 380 start-ups in vestigingen in inmiddels zes steden. De incubator begeleidt bedrijfjes in het prille begin, van de uitwerking van hun zakenidee tot een marktklaar product met een eerste klant. “StartIt is een mooie partner omdat het breed gaat en echt in de start-upcommunity zit. We willen een vinger aan de pols houden in deze community door ze structureel te ondersteunen, zodat er meer opleidingen en een-op-eencoaching kunnen worden georganiseerd”, weet Ineke Rampart. “Daarnaast starten Telenet Kickstart en StartIt@KBC samen enkele initiatieven op, zoals evenementen, start-uptrips of speciale trainingssessies.”

De brede instroom van ICT-starters in StartIt laat Telenet toe die starters op het spoor te komen die producten of diensten maken waar de telco zelf mee aan de slag kan. Telenet Kickstart kan die ondernemers begeleiden om hun onderneming om te vormen tot een groeibedrijf. Daarvoor zal Telenet onder meer samenwerken met de onderzoeksinstelling imec. De onderhandelingen lopen nog, maar een van de onderdelen van de samenwerking tussen Telenet en imec zal imec.istart heten en is de voortzetting van het iStart-programma van iMinds, de onderzoeksinstelling die dit jaar opging in imec.

De derde fase van het Telenet Kickstart-programma, zijn de investeringen die Telenet doet in beloftevolle start-ups en andere start-upinitiatieven. Dat kunnen start-ups zijn uit de brede start-upgemeenschap rond StartIt, uit het imec.istart-programma of ICT-starters die Telenet zelf spot, legt Ineke Rampart uit. “We kunnen vanuit Telenet beslissen om te investeren in die beloftevolle bedrijfjes, of om samen te werken door de diensten van de starter aan te kopen.” Die investeringen kunnen verlopen via Liberty Ventures, al hoeft dat zeker niet, verduidelijkt Rampart. Liberty Ventures is het investeringsfonds van Liberty Global, de Amerikaanse hoofdaandeelhouder van Telenet.

Een voorbeeld van zo’n samenwerking vinden we bij Fan Arena, dat een fantasy-voetbalspel maakt voor de Belgische eerste klasse en andere Europese competities. Ineke Rampart: “Een fancommunity activeren is heel belangrijk bij Play Sports, het sportkanaal van Telenet met onder meer een website en een app. Wij testen de app van Fan Arena nu op ons Play Sports-kanaal. Het is een klein voorbeeld van hoe je de expertise van een start-up in je bedrijf kunt brengen en uittesten op veel bredere schaal. Tegelijk investeerden we in Fan Arena via het Telenet Kickstart powered by Idealabs-programma, waar Fan Arena vorig jaar deel van uitmaakte.”

Verbinding

Om het opzet van Telenet te doen slagen is er veel smeermiddel nodig om de verschillende radertjes – de samenwerking met StartIt, imec, het eigen investeringsfonds, de start-ups zelf en andere partners – goed in elkaar te laten haken. Daarvoor zijn mensen nodig die als schakels fungeren. Een voorbeeld van zo’n verbindingsman is Hans Similon, die de community rond de mobiele operator Mobile Vikings uitbouwde en die ervaring zal gebruiken om de startersgemeenschap rond StartIt te versterken. Hij moet verbanden zoeken tussen de start-ups van StartIt en partners zoals Telenet. Bij Telenet wordt zijn aanspreekpunt Thomas Deschepper, new business & start-up lead in het Strategy & Business Development-team van Telenet. “Hij gaat een op een met die start-ups samenwerken en het verband leggen tussen de start-ups en de Telenet-teams. We doen dat tijdens de hele levenscyclus van start-ups”, omschrijft Ineke Rampart zijn nieuwe opdracht. Voorts moeten updatesessies, netwerkevents of start-upreizen naar het buitenland ervoor zorgen dat de starters en ondersteunende partners elkaar beter leren kennen.

Volgens Ineke Rampart mikt Telenet niet op een direct financieel rendement met zijn investering, maar wat zijn dan wel de afwegingen die Telenet maakt? Met het start-upprogramma wil John Porter, de Amerikaans-Australische CEO van Telenet, de Angelsaksische ondernemerscultuur sterker ingang doen vinden in België, maar daarnaast ziet Ineke Rampart drie strategische redenen voor de investering van Telenet. De eerste is dat het de reputatie van het bedrijf versterkt. Telenet toont zich zo aan de buitenwereld als een bedrijf dat zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt, samen met andere bedrijven en incubatoren. De twee andere redenen zijn volgens Rampart de belangrijkste. De interne bedrijfscultuur wordt versterkt. “Hoe dichter je die start-ups bij je eigen business brengt, hoe meer mensen zich aangesproken voelen omdat ze de waarde voor hun eigen activiteiten zien”, zegt Ineke Rampart.

De derde reden is het rendement voor de business van Telenet. “Je krijgt een deel van de expertise van de start-ups”, legt Rampart uit. “Er zijn bij de starters heel wat inzichten die wij als groot bedrijf niet noodzakelijk hebben. Die inzichten vloeien zo terug naar het bedrijf en dat helpt je business. Wij stellen uiteraard ook onze expertise ter beschikking van de starters. Zo hebben beide kanten er iets bij te winnen. We vragen geen financieel rendement, maar dat er een return on business is, zien we aan die kruisbestuiving. Een belangrijke les van de afgelopen twee jaar is dat je dicht bij je eigen DNA moet blijven om te zorgen dat de samenwerking met start-ups tot return in je eigen business leidt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content