Stijn Fockedey
Stijn Fockedey
Redacteur bij Trends
Opinie

11/02/15 om 11:26 - Bijgewerkt om 11:26

'Consumenten die internetbedrijven wantrouwen is het laatste wat de digitale economie in België nodig heeft'

22 'Digital Minds' moeten minister Alexander De Croo adviseren over maatregelen om de digitale economie in België te versterken. Hopelijk voert de minister van Telecommunicatie en Digitale Agenda niet slaafs uit wat het nieuwe overlegorgaan hem influistert.

'Consumenten die internetbedrijven wantrouwen is het laatste wat de digitale economie in België nodig heeft'

Vice-premier Alexander De Croo (Open VLD) © Belga

Minister De Croo heeft indrukwekkende namen verzameld voor het overlegorgaan: bekende durfkapitalisten en internetondernemers, telecom-CEO's en zelfs de topman van Google Belgium. Elke partij die er belang bij heeft digitale activiteiten te laten floreren in België zit mee aan tafel. Dat is natuurlijk een klassieke truc van beleidsmakers. Wie mee aan tafel zit, kan nog moeilijk hard van leer trekken tegen het beleid.

Aan de expertise van de leden valt onmogelijk te twijfelen. Hopelijk is hun advies wel altijd in functie van het algemene belang van de sector en de samenleving. Dat archaïsche Belgische regelgeving een rem zet op lokale e-commerce-activiteiten, is inderdaad een probleem. Dat pijnpunt aanpakken levert veel jobs en toegevoegde waarde op en zal het hele land ten goede komen. Maar over andere dada's van de leden is minister De Croo beter wat meer achterdochtig.

Delen

Consumenten die internetbedrijven wantrouwen is het laatste wat de digitale economie in België nodig heeft

Zo is de telecomsector voorstander van de mogelijkheid om in te grijpen in het telecomverkeer en onder meer tegen betaling voorrang te geven aan externe diensten. Internetbedrijven zijn fel gekant tegen de mogelijkheid en eisen daarom 'netwerkneutraliteit'. Ze vrezen dat telecomspelers zo te veel macht krijgen en kunnen beslissen welke internetspeler het uiteindelijk haalt. En een bedrijf zoals Google heeft er alle belang bij een flexibele privacywetgeving die niet noodzakelijk de consument voldoende controle geeft over zijn privacy. Een verstoorde markt en consumenten die internetbedrijven wantrouwen over het gebruik van persoonsgegevens, is het laatste wat de digitale economie in België nodig heeft.

Lees meer over:

Onze partners