Bpost wil groeien in e-commerce

© belga

Bpost lijdt onder het dalende volume van de brievenpost, maar het profiteert van de sterke opgang van de e-commerce. Maar ook de andere verzendservicebedrijven blijven niet bij de pakken zitten.

Bpost lijdt onder het dalende volume van de brievenpost, maar het profiteert van de sterke opgang van de e-commerce. Maar ook de andere verzendservicebedrijven blijven niet bij de pakken zitten.

Bpost en het internet, het is een haat-liefdeverhouding. Het e-mailverkeer heeft het volume van de brievenpost doen wegsmelten, maar de e-commerce stimuleert de pakjesactiviteit, waarvoor het postbedrijf de merknaam bpack heeft bedacht. Bpost wil dat segment nog meer ontwikkelen. In België blijft bpost de dominante partner van de e-commerce. Uit een enquête van BeCommerce blijkt dat 58 procent van de bedrijven voor hun leveringen een beroep doen op bpost. Onder meer Amazon maakt gebruik van bpost om aan zijn Belgische klanten te leveren. Hetzelfde geldt voor de Duitse schoenen- en kledingverkoper Zalando, die bij ons aan een doorbraak bezig is.

Maar een goede dekking van het territorium – met 12.000 postbodes en 10.000 rondes – is geen garantie dat bpost zijn machtspositie kan behouden. Particulieren geven de voorkeur aan thuislevering, maar ze zijn niet altijd thuis als de pakjes worden aangeboden. Vaak zijn die ook te groot om ze in de brievenbus te stoppen. Daarom heeft bpost afhaalpunten ingericht: winkels – zoals dagbladzaken, supermarkten en tankstations – waar de klanten een pakje kunnen afhalen op het tijdstip dat hen het beste schikt. De methode werd ontwikkeld door postorderbedrijven zoals La Redoute en 3 Suisses, en aangepast aan de elektronische handel.

In België heeft Kiala dat concept het verst doorgedreven. In de enquête van BeCommerce staat Kiala op de tweede plaats na bpost. UPS heeft het bedrijf in 2012 overgenomen om zijn B2C-dekking te verbeteren. Kiala is voorlopig aanwezig in vier landen, maar het werkt aan een internationale groei. De postorderbedrijven stellen hun afhaalpunten ook ter beschikking van de andere e-handelaars. 3 Suisses heeft zijn afhaalpunten omgedoopt tot Mondial Relay. Het levert in België elke dag tot 20.000 pakjes op 650 locaties en het dekt zeven landen.

De jongste variant van het afhaalpunt is de pakketautomaat. Die bestaat uit een muur van kluizen van verschillende grootte, die via een terminal kunnen worden geopend. Ze worden opgesteld op druk bezochte plaatsen zoals stations en winkelstraten. Bpost heeft er in België al 49 geïnstalleerd onder het merk bpack 24/7. Het hoopt tegen eind dit jaar of begin volgend 150 pakketautomaten te plaatsen.

Maar ondanks het succes van de afhaalpunten blijft de bezorging aan huis toch de voorkeur van de klanten wegdragen. Uit een enquête die het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) in 2011 deed bij 1275 personen in België blijkt dat 70 procent van de klanten zijn pakjes liefst thuis ontvangt. “Om die service te verbeteren, wordt steeds meer geleverd op afspraak”, zegt Carine Moitier van BeCommerce. “Daar ligt de toekomst van de bezorging.”

Robert van Apeldoorn

Het volledige artikel leest u deze week in Trends.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content