Belgische apps onder de loep

05/04/12 om 11:54 - Bijgewerkt om 11:54

Bron: Trends

De nog prille markt van de smartphone-applicaties bruist van de activiteit. Freelancers, gespecialiseerde appbureaus, grote IT-bedrijven: iedereen springt op de trein. Een overzicht van de Belgische apps.

Belgische apps onder de loep

© belga

Truvo (Gouden Gids): 187.000 downloads en 37.500 unieke gebruikers per maand. Maakt het mogelijk om opzoekingen te doen in de Gouden Gids. Naar verhouding zou de app al goed zijn voor bijna 25 % van het verkeer (unieke bezoekers) op de Gouden Gids-site. Sinds januari wordt de toepassing ook gebruikt voor gerichte reclame, maar hierover zijn nog geen statistieken beschikbaar.


Le Soir: 160.000 downloads verspreid over de verschillende platformen (85.000 op iPhone, 40.000 op iPad, de rest op Android). Om een groot gedeelte van de ontwikkelingskosten te financieren van deze belangrijke app doet de groep Rossel een beroep op adverteerders. Het gebruikte model bestaat uit de weergave van reclameboodschappen enerzijds en de losse en abonnementenverkoop anderzijds. Rossel biedt de digitale lezers verschillende formules: abonnementen van drie maanden, maandabonnementen, al dan niet verlengbaar, ... Philippe Laloux, Digital Media Manager van Soir.be heeft gemengde gevoelens over de eerste resultaten: "Momenteel zijn we duidelijk niet tevreden over de digitale resultaten," geeft hij toe. "We merken echter wel dat er duidelijk belangstelling is en dat een deel van de lezers vragende partij is voor de ontwikkeling van digitale mobiele toepassingen, zeker op iPad." Als we de cijfers bekijken, worden maandelijks niet meer dan 2000 digitale kranten verkocht (de verkoop op pc inclusief). Dat is weinig, maar het steeds grotere aantal abonnementen op iPhone en iPad moet er wel nog aan toegevoegd worden. Op publicitair vlak is er gezien het toch al relatief omvangrijke publiek zeker interesse van de adverteerders: "We vragen ongeveer zesduizend euro voor een aanwezigheid van twee weken op de iPhone-app," zegt Frédéric Martins, Marketing & Business Development Manager bij Rossel. In vergelijking met het internet liggen de kosten per 1000 contacten wel hoger. Het gaat namelijk om een doelgroep die meer in trek is en ook over een relatief hogere koopkracht beschikt. De app van Le Soir trekt dan ook adverteerders aan als Bose, banken of Mobistar." Bovendien is dit nog maar het begin van de digitale ontwikkeling van Le Soir: in de loop van 2012 wordt een nieuwe versie van de krant gelanceerd voor mobiele platformen (smartphone/tablet-pc). Het gaat om een ambitieuzer en interactiever project dan de huidige versie van de krant in PDF-formaat.

• myShopi: 550.000 downloads, waarvan 62.000 in België (33 % gebruikers die elke maand actief zijn), de rest hoofdzakelijk in Frankrijk en de Verenigde Staten. De app is gratis en maakt het mogelijk om boodschappenlijstjes te maken. Bepaalde productcategorieën worden gesponsord door merken. Zo sponsort LU de koekjescategorie. Sinds kort kunnen de gebruikers ook profiteren van kortingsbons voor bepaalde producten: Coca-Cola, Nescafé, Côte d'Or, ... De start-up haalt zijn inkomsten uit de weergave van de promoties (zoals bij reclame) en heeft ook recht op een commissie bij elke terugbetaling. Na een maand had Agilys, de kmo achter myShopi, 2000 terugbetalingen uitgevoerd.

• Delhaize: 30.000 downloads op iPhone. Met de Delhaize-app, die gelanceerd werd in september 2011, kan de klant boodschappenlijstjes maken en meteen een telefonische bestelling plaatsen bij Delhaize Direct, de internetbesteldienst die twee jaar geleden werd opgestart. De toepassing wordt door de warenhuisketen dus voornamelijk gebruikt als nieuw verkoopkanaal. Volgens Delhaize niet zonder succes: 10 % van de bestellingen bij Delhaize Direct gebeuren immers via de smartphone van Apple.

• Colruyt: De groep van Jef Colruyt is een van de weinige die geen cijfers bekendmaakt. Er wordt dan ook volop gespeculeerd: zouden ze lager liggen dan bij Delhaize, dat wel informatie geeft over het aantal downloads? Pieter Ceuleers, verantwoordelijke voor de apps van de distributiegroep, houdt het op de volgende verklaring: "Vijfentwintig procent van de Collect & Go-klanten heeft de toepassing gedownload waarmee ze hun boodschappen kunnen doen via hun smartphone." En volgens Colruyt gebeurt 6 % van de bestellingen bij Collect & Go aan de hand van de app.

• Resto.be: XXX Op dit moment genereert Resto.be geen inkomsten. Er wordt enkel informatie over Belgische restaurants aangeboden aan smartphonegebruikers. In juni verschijnt echter een versie waarmee in real time een tafel kan worden gereserveerd, zoals dat ook al het geval is op de website, via het platform Restobookings. Op termijn zal Resto.be van de restauranthouders anderhalve euro ontvangen voor iedere persoon die via de app in het restaurant komt eten. Om dit te bevorderen zal de toepassing promoties en interessante aanbiedingen voorstellen op basis van de locatie van de gebruiker.

• Touring Mobilis Pro: 120.000 downloads. De basistoepassing is gratis en geeft een overzicht van de verkeersproblemen in België. De gebruikers kunnen echter ook kiezen voor een abonnementsformule met informatie over flitscontroles, tijdsberekening van persoonlijke trajecten enz. Hiervoor betaalt de klant ¤ 4,99 per kwartaal (¤ 19,99 per jaar). De verschillende betaalabonnementen hebben ondertussen 40.000 euro opgebracht voor Touring Mobilis, dat deze middelen gebruikt om de toepassing verder te ontwikkelen

• EXKI: 2500 downloads en 500 gebruikers per week. De restaurantketen biedt al geruime tijd een app aan. Naast informatie over de kaart, de ingrediënten en de voedingswaarden omvat de app ook een elektronische klantenkaart. Er wordt echter zeer weinig gebruik van gemaakt

• NMBS: ook de Belgische spoorwegen hebben een mobiele toepassing voor verschillende platformen (iPhone, Android, OVi, BlackBerry). De app is in totaal al 285.000 keer gedownload, waaronder 152.000 keer op iPhone. De toepassing wordt beschouwd als service aan de reiziger (geen transactiemogelijkheden), die op die manier informatie krijgt over problemen op het net, ritten, aansluitingen enz.

• Immoweb: 100.000 downloads en 10.000 gebruikers per dag. Voor Christophe Rousseaux, algemeen directeur van Produpress, de groep achter Immoweb, is de app al een groot succes. Hij ziet de toepassing eerder als een manier om het aanbod van de website te versterken dan als een echte bron van inkomsten: "Het belangrijkste is dat we zo veel mogelijk personen en zo veel mogelijk verkeer krijgen op ons platform. De inkomsten van Immoweb zijn voornamelijk afkomstig van de geplaatste zoekertjes, niet van reclame. Hoe meer volk we aantrekken, hoe interessanter het wordt om bij ons een zoekertje te plaatsen." Op dit moment is al 5 % van het verkeer op Immoweb afkomstig van iPhones. Er zal wel reclame worden toegevoegd aan de app, maar hiervoor heeft de groep geen speciale verwachtingen.

• bpost: De post heeft twee mobiele toepassingen gelanceerd. De eerste (bpost) is informatief van aard en geeft informatie over de tarieven en postkantoren in de buurt. Deze app is ondertussen zo'n 10.000 keer gedownload. De andere toepassing, Postcard, maakt het mogelijk om een foto te nemen met de iPhone en die als papieren postkaart met bpost te versturen naar om het even welk adres in België. Postcard is al 40.000 keer gedownload en sinds juni 2011 zijn meer dan dertigduizend kaartjes verstuurd, wat goed is voor een omzet van meer dan 60.000 euro.

• ElectroChuck: 370.000 downloads wereldwijd, waarvan 135.000 tegen betaling. ElectroChuck is een spel ontwikkeld door verschillende investeerders van de start-up Appsolution. Het betaalt nog niet meteen de investeringen terug, maar dagelijks zijn er een honderdtal downloads, waaronder verschillende tegen betaling (0,79 euro).

• Belgacom Hello: 200.000 downloads. Deze gratis toepassing van Belgacom is de populairste app die de operator heeft gelanceerd. De app biedt de klanten een overzicht van hun verbruik: aantal MB, aantal uren getelefoneerd of aantal verstuurde sms'en. Zestig procent van al wie over de app beschikt, gebruikt deze regelmatig. Dankzij de gebruiksvriendelijkheid (de app herkent de account van de klant via het telefoonnummer, een gebruikersnaam en wachtwoord zijn niet nodig) wordt de toepassing zelfs vijf keer zo veel gebruikt als de e-services online.

• Nationale loterij 50.000 downloads. Deze app wordt in hoofdzaak gebruikt om de resultaten te raadplegen van de trekkingen.

Waar komen al die apps vandaan?

Volgens Aagoria telt de sector van mobiele applicaties ongeveer 400 directe werknemers. De sector bestaat uit bureaus die zich specialiseren in mobiele apps, internetbureaus en enkele nichespelers die één product hebben gelanceerd. De voornaamste ontwikkelaars bevinden zich in Brussel, Gent en het Antwerpse. Meer informatie over de bedrijven vindt u op de kaart hieronder.

De volledige kaart op groot scherm kunt u hier raadplegen

Onze partners