Belg Xavier Damman verkoopt Storify

10/09/13 om 09:24 - Bijgewerkt om 09:24

Bron: Trends

De jonge Belg Xavier Damman verkoopt zijn online platform Storify aan de Amerikaanse sectorgenoot Livefyre.

Belg Xavier Damman verkoopt Storify

De jonge Belg Xavier Damman verkoopt zijn online platform Storify aan de Amerikaanse sectorgenoot Livefyre.

Storify laat toe tweets, video's en Facebookberichten te integreren in één onlineverhaal. De technologie wordt wereldwijd gebruikt door nieuwsmedia.

Het prijskaartje van de verkoop is niet bekend, maar Damman wordt wel aandeelhouder van het nieuwe geheel. 'Ik blijf Storify leiden', zegt de jonge Waal aan Data News. Hij sluit een beursintroductie binnen enkele jaren ook niet uit.

Volgens Damman vormt de overname een unieke kans om sneller te groeien, nadat het nieuwe betaalmodel van Storify stilaan vruchten begon af te werpen. 'Zij zijn marktleider op de bedrijvenmarkt en wij op de journalistenmarkt', klinkt het.

Damman is alvast ambitieus. 'Dankzij het samengaan van de twee creëer je een groep die het hele veld bestrijkt. We kunnen uitgroeien tot een billion dollar company', besluit hij. (Belga/KVDA)

'Europese investeerders zijn bang om risico's te nemen'

Deze week spreekt Damman uitgebreid over zijn American Dream in Trends Magazine: "Ik wilde Storify boven op de bestaande sociale netwerken bouwen, in die tijd een gloednieuw idee", zegt hij. "Ik heb geprobeerd investeerders in Brussel en Parijs te vinden, maar dat bleek onmogelijk. Als jonge internetondernemer krijg je bij de banken geen cent los en Europese durfkapitalisten investeren liever in businessmodellen die hun waarde bewezen hebben. Ze willen dat je zwart op wit aantoont dat je dankzij je activiteit op korte termijn elke euro zult verdubbelen. Ze zijn bang om risico's te nemen."

U was nog erg jong. Misschien vonden ze u iets te groen?

XAVIER DAMMAN: "Dat kan, al denk ik dat ze me vooral afwezen omdat mijn plannen innovatief waren. Ik begrijp wel dat potentiële investeerders daar huiverachtig tegenover stonden, want ik wist zelf ook niet of Storify ooit rendabel kon worden. Velen hadden ook slechte herinneringen aan mislukkingen zoals Lernout & Hauspie, waardoor er noch in België noch in Frankrijk geld te vinden was. Daarom vertrok ik met mijn vriendin naar San Francisco. Als je wereldwijd een onderneming wilt uitbouwen, moet je naar de hoofdstad van je industrie trekken. In mijn geval was dat San Francisco.

Uiteindelijk kon u in december 2010 Vinod Khosla, de medeoprichter van Sun Microsystems, overtuigen om 2 miljoen dollar te investeren. Is dat veel geld om een bedrijf zoals het uwe op te starten?

DAMMAN: "Voor een beginnend bedrijf was het misschien te vroeg en te veel. Met minder startgeld hadden we ook minder beginnersfouten gemaakt, daar ben ik nu zeker van. We waren beter begonnen met de helft van dat bedrag en hadden in het dagelijkse beleid hulp moeten krijgen van geslaagde ondernemers. Vinod Khosla is een volbloed durfkapitalist die in veel jonge bedrijven investeert en niet de tijd heeft om starters bij te staan. Van de ene op de andere dag zaten we op een berg geld die snel uitgegeven moest worden, want het was niet de bedoeling dat we er een spaarpotje mee aanlegden. Investeringsgeld moet razendsnel gespendeerd worden, in de hoop dat het ook razendsnel rendeert."

Hoe hebt u Khosla kunnen overtuigen?

DAMMAN: "Hij heeft nooit een businessplan gevraagd. Zo'n durfkapitalist investeert per definitie in innovatie: hij beseft dus heel goed dat het product waarin hij zijn geld stopt ultranieuw is en dat de ontwikkelaars bij de start nog geen flauw idee hebben of ze er iets mee zullen verdienen. Wij hadden wel een poging ondernomen een businessplan in PowerPoint te presenteren, maar de medewerkers van Khosla blokten dat meteen af. Het enige wat ze wilden weten, was of er een markt voor het product is. Dus heb ik mijn verhaal meteen bijgestuurd. "Mensen zullen op sociale netwerken zoals Facebook en Twitter blijven delen wat er op de planeet gebeurt", zei ik. "Storify wordt hét informatienetwerk voor de 21ste eeuw. Journalisten verslaan het nieuws nu al via sociale media op een andere manier. Met Storify wordt dat nog eenvoudiger. Wij willen het grootste platform bouwen dat zin zal geven aan wat mensen op verschillende netwerken posten. Storify wordt big." En dat verhaal sloeg aan." (SF)

Lees meer over:

Onze partners