Base strijdt met SNOW tegen Belgacom en Telenet

05/02/13 om 18:28 - Bijgewerkt om 18:28

Bron: Trends

KPN Group Belgium lanceert een bundel van internet, telefonie en televisie voor 39 euro. Het vaste aanbod gaat onder de nieuwe merknaam SNOW.

Base strijdt met SNOW tegen Belgacom en Telenet

© Belga

KPN Group Belgium lanceert een bundel van internet, telefonie en televisie voor 39 euro. Het vaste aanbod gaat onder de nieuwe merknaam SNOW.

Onbeperkt internet van Belgacom aan 30 megabit per seconde, 32 tv-kanalen en forfaitaire telefonie naar vaste lijnen tijdens de daluren. Dat is 3-pack, het aanbod waarmee KPN in Vlaanderen de concurrentie met Telenet en Belgacom aangaat. Kostprijs: 39 euro.

Het mobiele aanbod van KPN blijft Base heten, het vaste aanbod is SNOW. Er komt geen gecombineerd aanbod van de twee, verzekert CEO Jos Donvil van KPN Group Belgium. "De klant moet vrijheid hebben in zijn keuze".

Donvil geeft toe dat SNOW waarschijnlijk minder rendabel zal zijn voor KPN dan Base. "Op termijn is het misschien mogelijk dat de rentabiliteit hoger komt, maar in de actuele situatie is dat zeer moeilijk". Ook de bedrijfskasstroommarge (ebitda) van KPN in België zal verlagen door SNOW.

Waarom investeert KPN dan in een minder rendabel product?

Donvil trekt de parallel met de grootdistributie. "Delhaize is bekend als voedingssupermarkt. Toch verkoopt elke Delhaize non-food. De reden is defensief. Delhaize wil vermijden dat zijn klanten elders shoppen. Wie bij ons content is maar absoluut een vaste lijn wil, kunnen we nu vertellen: dat kan".

KPN rekent op een tweede effect: meer zakelijke verkoop. "Nogal wat bedrijven vragen ons ook om een vaste oplossing", zegt Donvil. Volgens hem haalt Base al meer dan 10 procent van zijn omzet uit zakelijke klanten.

Onder de motorkap

KPN koopt zowel zijn internetcapaciteit als zijn tv-platform elders in. Het netwerk is de standaard VDSL2 van Belgacom. Net zoals bij Belgacom is er voor SNOW een modem en een settopbox nodig. In de lanceerperiode haal je die voor 99 euro in huis, installatie en activatie inbegrepen. Later wordt dat 199 euro. Extra SNOWboxen kosten 6 euro per maand.

KPN wordt de eerste alternatieve speler die de 'multicast'-dienst van de nationale operator gebruikt. Multicast is heel efficiënt voor het leveren van dezelfde inhoud aan een groot aantal gebruikers, zoals het geval is voor tv. Belgacom moet de dienst aan concurrenten aanbieden sinds een beslissing van de conferentie van regulatoren uit juli 2011. Het tv-platform zelf komt van Alpha Networks, de holding achter de alternatieve operator Billi, die al sinds november 2010 televisie distribueert.

In zijn campagnes legt KPN de nadruk op transparantie. "Het is duidelijk wat je hebt en wat je niet hebt en wat je betaalt", zegt Donvil.

Het 3-pack is een mooi begin, maar de abonnee kan met allerlei extra's stoeien om zijn factuur aan te dikken. Buiten het basisaanbod kosten meer dan 60 zenders op maandbasis tussen 0,49 en 2,99 euro per stuk, al zijn er ook boeketten. Voor 3 euro heb je mail en 5 gigabyte opslag 'in the cloud'. De meer dan 500 films voor video on demand kosten tussen 2,99 en 4,99. Sneller surfen en diverse telefoonforfaits zijn 9 euro. Voetbal is er niet. "Vandaag zit dat niet in het aanbod", zegt Donvil.

Geen minimumcontractduur

SNOW is vanaf 7 februari te koop in de Base-verkooppunten en op snow.be. Voor de consument wordt kiezen niet gemakkelijker. Zelfs Jos Donvil geeft toe dat de 39 euro voor het SNOW 3-pack niet 100 percent vergelijkbaar is met gelijkaardige bundels als Telenet Basic Shake (61,45 euro), Belgacom Pack Start (55,95) of VOO Beaucoup (60,40). De verschillen zitten in de beperktere zender- en telefonieforfaits.

KPN legt geen minimum contractduur op voor SNOW. "Je brengt ons de modem en de settopbox gewoon terug", zegt Chris Van Langenhove, verantwoordelijk voor product management bij SNOW.

Wat verwacht KPN van zijn nieuwe productlijn? "We doen dit niet om in de marge te spelen. We willen een belangrijke rol hebben in de markt", houdt Donvil zich op de vlakte. Concrete cijfers geeft hij niet. Hij kan moed putten uit de zopas gepubliceerde abonneecijfers voor televisie bij KPN in Nederland. Het aantal IPTV-abonnees steeg daar van 573.000 tot 1,012 miljoen in één jaar.

Lees meer over:

Onze partners