Base is een virtuele mobiele operator rijker

© Fuzer
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Base is een virtuele mobiele operator rijker. Fuzer richt zich op bedrijven vanaf tien werknemers met een eenvoudig tariefplan en technisch vernieuwende diensten.

Escaux is altijd een buitenbeentje geweest. Een Vlaams bedrijf dat zich subsidievriendelijk net over de taalgrens in Waver is gaan vestigen. Een pionier in IP-telefonie op een moment dat Cisco die markt leek te pakken. Zeer ‘techie’ van oorsprong, maar de jongste jaren ook stevig groeiend, met in 2014 opbrengsten van 7,4 miljoen (+36%) en 40 voltijds personeelsleden in dienst. Vandaag zijn dat er 55.

Datzelfde Escaux heeft recent zijn activiteiten formeel gesplitst. Onder de oude naam blijft het technologie ontwikkelen en leveren aan operatoren zoals Mobistar, Proximus, Colt of Tele2.

Onder de nieuwe merk Fuzer doet het zijn directe verkoop en gaat het diensten op basis van Escaux-technologie naar bedrijven vermarkten. Dat gaat heel breed. Fuzer verkoopt een ‘unified communication’ dienst – internettelefonie, chat, videocommunicatie. Als integrator voor telecomoperator Colt levert het lijnen (“connectiviteit”) en als virtuele mobiele operator van Base verkoopt het belminuten en mobiele data.

Minuten en data in één bedrijfspool

Gilles Verschueren is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de mobiele activiteiten van Fuzer. Hij is een telecomveteraan met een carrière die teruggaat tot Global One in de jaren ’90.

“Wij geven onze eigen sim-kaarten uit”, zwaait Verschueren met een ‘Fuzer Mobile” kaartje. Hun abonnementsformule volgt het advies van gebruikersorganisatie Beltug en levert bedrijven een pool van belminuten en data, die ze gezamenlijk met hun werknemers kunnen opnemen. Dat vermijdt dat bedrijven abonnementen per werknemer moeten profileren, met de waarschijnlijkheid dat de ene medewerker capaciteit ongebruikt laat, terwijl de andere zijn budget overschrijdt en duur bijbetaalt. “Het verbruik gaat in één bedrijfscontainer voor alle diensten: gesprekken, sms, data, zowel nationaal, internationaal en roaming. Dat alleen al bespaart gemiddeld 15 tot 20 percent”, zegt Gilles Verschueren.

Tablet of gsm – één oproep

Het unieke aan de dienst is de koppeling van de SIM-kaart aan een Web Real Time Communication (WebRTC) client, de nieuwste standaard in internetcommunicatie.

WebRTC maakt bellen, chatten, video en bestandsdelen mogelijk van browser tot browser, zonder dat de gebruiker ook maar enige software lokaal moet installeren. Het maakt dingen mogelijk zoals het overnemen van een gsm-gesprek op je pc of tablet zonder onderbreking, zodat je een dure roaming instant kan vervangen door goedkoop bellen via wifi, of omgekeerd, een pc-gesprek naadloos kan overnemen op je mobiel.

Het geheim is het Cloud Phone platform van Escaux dat in twee verschillende datacenters draait en waarlangs alle communicaties, zowel van de WebRTC-clients als van de gsm’s verlopen.

Fuzer levert zijn dienst in twee varianten.

Bij de instapversie Cloud Connect, krijgt de klant een sim-kaart die verbonden is met een WebRTC client via de Cloud Phone. “De gsm mag 20 jaar oud zijn, omdat er niets op moet worden geïnstalleerd. De browser moet Chrome of Firefox zijn. Explore-gebruikers moeten een windows client installeren. Explore ondersteunt WebRTC voorlopig niet, maar dat komt eraan”, klinkt het bij het bedrijf.

Verschueren: “Het is alsof je een virtuele SIM-kaart in je pc had. Daar komt het op neer”.

Meteen heeft de gebruiker groepscommunicatie-tools, met de klassieke activiteitsstatus van de medewerkers, chat, videoconferentie, het delen van schermen en dergelijke.

Cloud Connect van Fuzer kan al van af 15 euro per maand, inclusief belminuten, sms en data

Ook met bestaande telefooncentrales

De Enterprise Connect versie Fuzer doet hetzelfde, maar is geïntegreerd met de bestaande telefooncentrale van uw bedrijf, met verkorte nummering en zo meer – ongeacht het merk. “Cisco, Lync of Avaya, geïnstalleerd bij de klant of in de cloud, het maakt niet uit, zolang de centrale maar het SIP-protocol ondersteunt, wat vandaag standaard is. Je kan gewoon je bestaande telefooncentrale behouden en in je vertrouwde omgeving blijven werken”, zegt Verschueren. De Enterprise versie beschermt ook de privacy door je op je gsm bereikbaar te maken, terwijl de beller alleen het vast nummer ziet, onderstreept hij.

Met de Fuzer diensten blijf je gsm-oproepen opnemen op je pc of tablet, zelfs als de gsm uitstaat of thuis is blijven liggen. “Niemand weet dat je je gsm bent vergeten. En heel belangrijk, er zijn geen transferkosten tussen de gsm en de pc. Dat is dezelfde oproep”, verzekert Verschueren.

Via zijn partnerschap met Colt levert Fuzer ook een “alles-in-één” communicatiepakket met mobiel, een 1 gbps internetverbinding en 24/7 kwaliteitsgarantie. Dat pakket begint aan 25 euro per gebruiker per maand voor minstens 25 gebruikers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content