Apple Watch geen concurrentie voor TomTom

11/09/14 om 12:19 - Bijgewerkt op 12/09/14 om 14:54

TomTom, de fabrikant van navigatiesystemen, heeft de juiste koers teruggevonden. Hun telematicadiensten groeien. Hun omzet uit sporthorloges verdubbelt. De Apple Watch, die Apple volgend jaar uitbrengt, lijkt daar weinig aan te zullen veranderen.

Apple Watch geen concurrentie voor TomTom

© TT

Bij TomTom is met spanning uitgekeken naar 9 februari. De kaartenbouwer met zijn belangrijke vestiging in Gent had vorig jaar indruk gemaakt met zijn eerste gps-sporthorloges. Zou de smartwatch van Apple een nieuwe concurrent worden, bovenop Garmin, Polar, Suunto, Timex, Adidas en anderen? Analist Patrick Connolly van marktonderzoeker ABI Research had in juni al zijn nek uitgestoken. "Gps-fitnesshorloges zullen geen betekenisvolle omzetdalingen kennen in de periode 2014-2019, ondanks de aanwezigheid van smartwatches of eyewear", had hij voorspeld.

De aankondiging van de Apple Watch op 9 februari lijkt hem gelijk te geven. Om een slag om de arm te houden: wat Apple voorstelde was geen werkend product. Voor zover we weten heeft geen journalist de Apple Watch kunnen uitproberen. Wel staat vast dat de Apple Watch geen gps aan boord heeft en zijn gps-signaal moet krijgen van een iPhone 5 of nieuwer. Dat is een cruciaal verschil met sporthorloges zoals de TomTom Multi-Sport Cardio, die net als de Apple Watch zijn hartslagmeting doet met een optische sensor. "Een sporthorloge communiceert niet continu met een smartphone, in tegenstelling tot een smartwatch", zegt Business Consultant Consumer Electronics & Telecom Jürgen De Mesmaecker van GfK.

Het aandeel TomTom is lichtjes gedaald sinds de aankondiging, maar staat nog altijd 17 percent hoger dan in het begin van het jaar, terwijl de Amsterdamse beursindex 1 procent kromp over dezelfde periode.

Het aandeel van Garmin, de grote concurrent van TomTom, zat in een dalende trend sinds een piek in juli, maar steeg na de aankondiging. Bij Garmin zat de groei in het jongste kwartaal in het exploderende "fitness"-segment, waarvoor TomTom geen producten heeft. Dankzij de vivofit-band - een mededinger van de Fitbit- en 4iiii-productenof de Sony Smartband - groeide Garmin daarin met liefst 79%.

De betere prestaties van TomTom kunnen niet verbergen dat het bedrijf, met Gentenaar Alain De Taeye in het driekoppige managementcomité, nog een hoop problemen heeft.

Een volledig profiel leest u in Trends van deze week.

Lees meer over:

Onze partners