Stijn Fockedey

Apple plooit uit schrik voor een antitrustklacht

Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Apple is van plan de streamingapp op honderden miljoenen toestellen automatisch te installeren bij een nieuwe software-update. Dat is even erg als wat Microsoft in de jaren negentig deed, oordeelt Trends-redacteur Stijn Fockedey.

Taylor Swift heeft Apple tot een zeldzame knieval gedwongen. Na een scherpe kritiek in een open brief van de frêle, immens populaire popartieste, betaalt Apple nu toch meer royalty’s in zijn streamingdienst.

Apple Music gaat eind juni van start. In tegenstelling tot Spotify en andere concurrenten beperkt Apple het gratis luisteren tot een proefperiode van drie maanden. Apple heeft het op een akkoordje gegooid met de grote platenmaatschappijen. In die proefperiode betaalt het geen royalty’s. Nadien wordt dat gecompenseerd met hogere vergoedingen.

Apple plooit uit schrik voor een antitrustklacht

De kleinere labels, waaronder dat van Swift, stelde Apple gewoon voor het blok: ook zij zouden drie maanden niet worden betaald. Die arrogantie levert Apple nu een mediastorm op die het kan missen als kiespijn. Door de nieuwe streamingdienst wordt het sowieso kantje boord voor Apple om een joekel van een antitrustklacht te ontwijken. Het laatste wat Apple nu nodig heeft, is extra media-aandacht voor de dominante manier waarop het de muziekindustrie de arm omwringt.

Apple is van plan de streamingapp op honderden miljoenen toestellen automatisch te installeren bij een nieuwe software-update. Dat is even erg als wat Microsoft in de jaren negentig deed. De Amerikaanse softwarereus probeerde toen de populaire internetbrouwser Netscape te vermorzelen door het eigen Internet Explorer standaard te installeren op Windows. Na een jarenlange juridische strijd heeft het uiteindelijk een miljardenboete betaald.

Apple zou dus beter moeten weten, maar dit is de arrogantie van een bedrijf dat geen concurrenten meer heeft. Samsung valt Apple niet meer voluit aan, omdat het een belangrijke leverancier van componenten wil blijven. Microsoft worstelt nog altijd met zijn positionering als hardwarefabrikant. Xiaomi, Huawei en andere Chinese uitdagers hebben nog te weinig merkbekendheid. Die hoogmoed komt Apple nu duur te staan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content