Duitsland blokkeert strengere Europese CO2-norm voor nieuwe wagens

(Belga) Een EU-compromis dat nieuwe wagens tegen 2020 duidelijk minder C02 wil laten uitstoten, staat opnieuw op de helling. Duitsland, traditioneel een belangrijke producent in het topgamma, wil de boot afhouden en stevent af op een blokkade. Onder Duitse druk hebben de EU-ambassadeurs een voor donderdag geplande bijeenkomst, waar de strengere grenswaarden zouden worden vastgelegd, verdaagd.

Het kwam niet tot een beslissing in Brussel. EU-voorzitter Ierland verdaagde het thema. Meerdere ambassadeurs hadden om uitstel gevraagd. De Duitse kanselier Angela Merkel (CDU) zette zich persoonlijk in voor de belangen van de Duitse premium-producenten, luidt het eensluidend in Brussel en Berlijn. De EU had pas begin deze week een compromis gevonden. De grenswaarde voor de CO2-uitstoot van nieuwe wagens zou daarbij van 2015 tegen 2020 dalen van 130 gram CO2 per kilometer naar gemiddeld 95 gram per kilometer. De Duitse autoindustrie is met Mercedes, BMW en VW-dochter Audi vooral in het bovenste segment sterk vertegenwoordigd. Algemene milieunormen vallen hen zwaarder dan producenten die meer gericht zijn op kleine auto’s. Mogelijk komt Duitsland later met een nieuw voorstel, wordt in de wandelgangen geopperd. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content