Stijn Fockedey
Stijn Fockedey
Redacteur bij Trends
Opinie

04/02/14 om 11:52 - Bijgewerkt om 11:52

De mythes achter het 'verval' van Facebook

Ook op zijn tiende verjaardag wordt Facebook geplaagd door geruchten over een nakend verval van 's werelds grootste sociaalnetwerksite. De cijfers in het onlangs gepubliceerde jaarverslag bewijzen het tegendeel.

De mythes achter het 'verval' van Facebook

© belga

1. Het aantal gebruikers groeit nog amper

Het afgelopen jaar groeide het aantal maandelijkse gebruikers van Facebook tot 1,228 miljard. Dat is een stijging van 16,2 procent. In Europa, na de VS de meest mature markt voor Facebook, steeg het aantal maandelijkse gebruikers met 8 procent tot 282 miljoen.

Facebook telt 757 miljoen dagelijkse gebruikers, van wie 195 miljoen in Europa. Dat is respectievelijk 22 procent en 15 procent meer dan het jaar voordien. Ook het engagement stijgt dus nog sterk.

De procentuele groei van het aantal Facebook-gebruikers zal onvermijdelijk dalen. Het is nu eenmaal de wet van de groeiende getallen. Wat ook meespeelt, is dat wereldwijd de groei van aantal nieuwe internetgebruikers piekt. Eind 2012 gebruikten 2,5 miljard mensen regelmatig het internet. Toen had Facebook 1,025 miljard maandelijkse gebruikers. Bijna een op de twee internetgebruikers heeft dus een Facebook-account.

Wellicht zal de procentuele groei van nieuwe internetgebruikers ergens begin 2016 afnemen. Analisten verwachten dat onder meer Google dat als eerste zal voelen. Facebook zal ook trager groeien, maar in absolute cijfers zal het aantal gebruikers sterk blijven groeien, zeker in de opkomende economieën.

2. De jongeren verlaten massaal Facebook

Met de regelmaat van de klok verschijnen berichten over de tanende populariteit van Facebook bij jongeren. Daaruit volgt vaak de conclusie dat jongeren Facebook volledig links laten liggen. Die onheilspellende berichten zijn gebaseerd op heel beperkte enquêtes, waarvan de conclusies niet veralgemeend kunnen worden. Onderzoekers moeten ook afgaan op wat de ondervraagde jongeren zeggen, en niet op wat ze echt doen.

In zijn jongste jaarverslag meldt Facebook dat het moeilijk is om de uitval van jongeren te onderzoeken. Velen hebben niet hun correcte leeftijd ingevuld. Lange tijd mochten enkel volwassenen een account aanmaken.

Uit een grootschalig onderzoek van Facebook naar het gebruik bij Amerikaanse jongeren blijkt dat het aantal jongere gebruikers op dagelijkse basis daalt, maar dat het aantal maandelijkse gebruikers stabiel blijft. Tieners zijn er nog actief, maar gebruiken het medium minder dan vroeger. Dat kan een aantal oorzaken hebben: Het 'coole' is er inderdaad van af, en een aantal jaar geleden waren Farmville en andere spelletjes op Facebook ook waanzinnig populair bij jongeren.

In het Radio 1-programma 'De Ochtend' wees DataNews-collega Frederik Tibau er ook op dat tieners veel minder de nood hebben om dagelijks Facebook te gebruiken. Ze hebben een kleinere groep vrienden, die ze vaak dagelijks zien op school. In tegenstelling tot oudere gebruikers hebben ze minder 'weak ties': kennissen die ze minder regelmatig zien, maar over wie ze wel op de hoogte willen blijven, iets waar Facebook erg veel voor wordt gebruikt.

Onze partners