Stijn Fockedey

De mobiele site is het spaarvarkentje van Facebook

Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

De prospectus van socialenetwerksite Facebook maakt het officieel. Er kunnen miljarden dollars worden verdiend met sociale media. En Facebook laat nog enkele mogelijkheden onbenut.

Volgens de voorlopige prospectus geeft Facebook ‘slechts’ voor 5 miljard dollar aan aandelen uit. Voor de waardering is het nog afwachten, het is goed mogelijk dat Facebook effectief 100 miljard dollar waard is in de ogen van investeerders.

En dan rijst de vraag of dat niet een obsceen bedrag is, voor een bedrijf dat 1 miljard dollar winst maakt op 3,7 miljard dollar in 2011. Bovendien blijkt dat het aantal nieuwe gebruikers in de Europese en Amerikaanse markt niet meer sterk toeneemt. Dat zijn twee belangrijke advertentiemarkten.

Het gros van zijn geld, 85 procent, verdient Facebook met advertenties. Maar ook daar is de inkomstengroei wat vertraagd. Al kon Facebook wel een globale groei van 88 procent neerzetten in 2011. De andere inkomsten bestaan vooral uit Facebook Credits, een sterk groeiend segment van virtueel geld waarmee bijvoorbeeld extra opties in spelletjes kunnen worden aangekocht.

De belangrijkse producent van die spelletjes, Zynga, zorgt voor 12 procent van de inkomsten van Facebook en zou volgens analisten te maken hebben met een tanende populariteit.

Het zijn allemaal zaken die de euforie moeten temperen. Niemand kan de potentiële inkomsten van Facebook goed inschatten. Maar dat die nog zullen groeien, staat vast. De ontwikkelaars zijn constant aan de site aan het sleutelen om de advertentieweergaves zo te optimaliseren zonder dat gebruikers zich er al te veel aan storen.

Bovendien komt Facebook meer en meer te weten over zijn gebruikers en kan het daardoor meer gedetailleerde profielen opstellen. Google verdient per gebruiker nu meer dan dertig dollar. Facebook heeft 845 miljoen gebruikers en daar liggen de inkomsten op 4 dollar per gebruiker. Er is dus nog marge.

Maar de grootste potentieel is het gebruik van Facebook via een mobiele site, apps op smartphones en tablets. 425 miljoen gebruikers surfen naar Facebook via die kanalen. En daar toont Facebook nog geen advertenties.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content