De Lijn: Tevredenheid reizigers daalt licht

(Belga) Uit de tweejaarlijkse tevredenheidsenquête die De Lijn in maart-mei liet uitvoeren blijkt, net als uit de continue metingen op bussen en trammen, dat de tevredenheid van de reizigers licht gedaald is. De Lijn wil daarom meer werk maken van goede informatie aan de reizigers. Dat zei directeur-generaal Roger Kesteloot woensdag in Leuven.

Terwijl volgens de tweejaarlijkse enquête in 2010 64 procent ‘tevreden’ was en 19 procent ‘eerder tevreden’, is dat in 2012 respectievelijk 58 en 31 procent. Het aantal ontevreden reizigers steeg met 2 tot 6 procent. De Lijn schrijft dit onder meer toe aan onzekerheid tijdens de enquête-periode over de geplande wijzigingen in het busaanbod. Uit de enquête blijkt overigens dat slechts 51 procent tevreden is over de communicatie over onverwachte verstoringen en omleidingen. De tevredenheid over het aantal en frequentie van bussen daalde in de periode 2010-2012 van 64 tot 61 procent en over de veiligheid van 70 tot 64 procent. Over de trajecten (van 80 tot 82 procent) en drukte op bus en tram (van 45 tot 54 procent) was er meer tevredenheid. Het minst tevreden is men over de hoffelijkheid van medereizigers (40 procent) en properheid (50 procent). De Lijn lanceerde woensdag overigens een nieuwe toepassing waarmee mensen kunnen vernemen wanneer aan een halte de volgende bus of tram passeert. Daarvoor moet je via de computer of smartphone het haltenummer ingeven. Ziekenhuizen, winkels en overheidsdiensten kunnen deze informatie over de halte voor hun deur tonen op een scherm. De Lijn lanceerde de afgelopen maanden verschillende van deze reisinfotoepassingen en wil deze dit najaar beter bekend maken. (COR 908)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content