Daimler houdt vast aan standpunten

06/02/14 om 14:53 - Bijgewerkt om 14:53

Bron: Trends

(Belga) De Duitse autobouwer Daimler, moederconcern van de merken Mercedes en Smart, blijft vasthouden aan zijn beslissing om het omstreden nieuwe milieuvriendelijkere koudemiddel voor autoairco's R1234yf niet te gebruiken. "Wij gaan voor de alternatieve CO2-oplossing. We werken er hard aan en hopen die tegen 2017 in onze wagens te kunnen implementeren", zei Daimler-topman Dieter Zetsche vandaag bij de bekendmaking van de jaarresultaten.

Daimler, dat aanvankelijk wagens uitrustte met het nieuwe middel, kwam op die beslissing terug en weigert het middel nog te gebruiken omdat het te gevaarlijk zou zijn. Tests van de autobouwer hebben uitgewezen dat waterstoffluoride ontstaat wanneer een auto die het nieuwe koudemiddel gebruikt, vuur vat. Het zuur kan de huid, slijmvliezen en bindvlies van de ogen beschadigen. Twee weken geleden gaf de Europese Commissie Duitsland nog twee maanden de tijd om Daimler te verplichten zich in regel te stellen met de wetgeving aangaande de milieuvriendelijkheid van autoairco's. Als Duitsland de Commissie er niet van kan overtuigen dat haar aanpak toch de Europese regelgeving volgt of als het Daimler niet dwingt de Europese regels te volgen, kan de Commissie de zaak voor het Europees Hof brengen. Frankrijk weigerde in juli en augustus al om nieuwe Mercedes-modellen die R1234yf niet hebben, op de Franse wegen toe te laten. Officieel was dat omdat het koelmiddel de in de EU-richtlijn vastgelegde CO2-norm overschrijdt, off the record was te horen dat de Fransen hun eigen auto-industrie wilden beschermen en bovendien wraak wilden nemen op Duitsland omdat het een strengere CO2-richtlijn tegenhield. Frankrijk werd door een Franse rechtbank echter teruggefloten en verplicht om de nieuwe wagens toch toe te laten. De overgrote meerderheid van de nieuwe wagens die vandaag in het verkeer gebracht worden in Europa, heeft bovendien nog steeds niet het nieuwe koudemiddel aan boord. Mercedes bracht echter modellen op de markt waarvoor een nieuwe homologatie nodig was. Die nieuwe modellen moeten het middel vandaag al hebben, tegen 2017 moet elke wagen het verplicht meekrijgen. Veel autoconstructeurs ontsnappen momenteel dus nog aan de verplichting omdat ze hun nieuwe wagens niet homologeren als "nieuw", maar als aanpassing van een bestaand model. (Belga)

Onze partners