Consument koopt minder impulsief en meer doelgericht

(Belga) Op de eerste dag van de koopjes wordt er “zeer doelgericht en niet zo impulsief als andere jaren aangekocht”. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de mindere economische periode, zo stelt Luc Ardies van ondernemersorganisatie Unizo in een eerste bilan.

“Men blijkt al langer op voorhand bepaald te hebben wat men moet hebben”, stelt Ardies. “Men laat zich niet verblinden door de grote kortingen.” Zo is er een tendens waarneembaar dat veel “duurzame artikelen” over de toonbank gaan. Bijvoorbeeld kostuums voor de mannen, wat normaal al gauw 700 tot 800 euro kost, en lederwaren, bijvoorbeeld handtassen, bij de vrouwen. Er was voordien immers sprake van uitstelgedrag waarbij aankopen uitgesteld werden tot de koopjesperiode. “Vooral in december hebben de modewinkels het minder gedaan”, stelt Ardies. Inmiddels zijn vele gegadigden uitgezwermd over de winkelstraten. In de drukke winkelsteden kwam de koopjesjacht deze ochtend trager op gang, maar die steden doen het inmiddels heel goed en zijn “overvol gelopen”. “We vermoeden dat de minder drukke steden en de landelijke gemeenten in de loop van januari zullen volgen. Dit hebben we ook de vorige jaren gezien.” De handel op de eerste koopjesdag zou in vergelijking met vorig jaar mogelijk “beter kunnen uitkomen”. Op de eerste koopjesdag van 2012 was er in de namiddag immers stormweer en rond de middag “zitten we nu ongeveer op dezelfde lijn”, besluit Ardies. (AURORE BELOT)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content