Colruyt presenteert betere jaarcijfers dan verwacht

(Belga) Warenhuisketen Colruyt heeft in het voorbije boekjaar, dat liep tot eind maart, beter gepresteerd dan analisten hadden voorspeld. “Met onze laagsteprijzenstrategie en bijkomende kortingacties komen we tegemoet aan de dalende koopkracht van de consument, wat zich reflecteert in een verdere stijging van het marktaandeel in detailhandel”, luidt het in een persbericht.

De omzet van de groep groeide met 5,9 procent tot 8,3 miljard euro en het bedrijfsresultaat (ebit) klokte 6,2 procent hoger af op 515,1 miljoen euro. Colruyt stelt een brutodividend voor van 1 euro per aandeel, wat 5 eurocent meer is dan de vorige keer. De Colruyt-warenhuizen realiseerden een omzetstijging van 5,2 procent tot 5,2 miljard euro, tegen 5 miljard in het voorgaande boekjaar. “Aan de basis van deze groei lagen een uitbreiding van het winkelpark, een stijging van het klantenbestand met een verhoogde frequentie van de winkelbezoeken en de succesvolle promotionele acties.” Het marktaandeel van de winkels is volgens Colruyt in het boekjaar gestegen met 58 basispunten tot 25,94 procent. Ook Okay en Bio-Planet kenden een omzetgroei, net als Foodretail Frankrijk, en DreamLand en DreamBaby. Van die laatste twee is de omzetgroei te verklaren door de opening van nieuwe winkels. “De slechte weersomstandigheden beïnvloedden de verkoop van buitenspeelgoed en andere gerelateerde seizoensartikelen”, stelt Colruyt. Wat de vooruitzichten betreft, zegt Colruyt dat de komende verslagperiode zich door de algemene economische crisis en een blijvend zwak consumentenklimaat als “uitdagend” aandient. Op de algemene aandeelhoudersvergadering van 25 september zal de groep een vooruitzicht geven over het lopende boekjaar. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content