Stijn Fockedey

Colruyt Group bouwt aan het post-Colruyt-tijdperk

Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Colruyt Group investeert volop in de aflossing van de wacht met de participatie in modeketen ZEB. Dat is nodig, want de gelijknamige supermarkten blijven niet tot in de eeuwigheid de omzet- en de winstmotor.

Van de 8,3 miljard euro omzet die Colruyt Group maakte in het boekjaar 2012-2013, kwam 5,2 miljard van de 230 Colruyt-supermarkten. Vanavond publiceert de groep de resultaten voor het afgelopen boekjaar. Ook dan zal blijken dat de Colruyt-winkels de sterkhouder blijven. Maar de keten zit stilaan aan zijn plafond, echt veel blinde vlekken zijn er niet meer in België. De supermarkten hadden de afgelopen kwartalen ook veel moeite om de volumes voldoende te doen stijgen en dus hun marktaandeel te behouden.

De meningen van de experts lopen uiteen waarom de winkelkarretjes zelfs bij Colruyt niet meer overvol zijn: zware concurrentie van de hard-discounters Aldi en Lidl, economische crisis, de eerste effecten van de vergrijzing,… De oorzaken zijn belangrijk om te analyseren, maar eigenlijk verandert het weinig aan de implicaties op lange termijn. Colruyt Group kan niet eeuwig blijven teren op de successen van één keten.

De groep timmert daarom al sinds de jaren negentig aan een diversificatie. Een expansie naar Frankrijk, de oprichting van Dreamland en later Dreambaby, de overname van de grootste Spar-franchise in België, de uitbouw van de buurtwinkelketen OKay en de non-foodactiviteiten van Collishop.

Die non-foodactiviteiten worden nu versterkt door de participatie in ZEB. Colruyt heeft tegen eind 2014 de helft van de aandelen in een van de snelst groeiende modeketens in Vlaanderen. Op lange termijn kan Colruyt Group de volledige controle krijgen over ZEB. Er worden geen financiële details vrijgegeven. ZEB consolideert zijn cijfers niet, waardoor het gissen naar de totale omzet van de 46 winkels. Met houdt op het ‘meer dan 60 miljoen euro’. Dat is conservatief, want dat cijfer circuleerde twee jaar geleden ook al en toen had ZEB nog ongeveer een kwart minder winkels.

Op basis van de omzet van marktleider C&A kan een verder uitgebouwd ZEB op lange termijn een business worden voor Colruyt Group van een paar honderd miljoen euro. Dat verlicht de last op de schouders een beetje, maar veel belangrijker is dat Colruyt Group stilaan een allesomvattend aanbod begint te hebben, waarmee het ook de Colruyt-supermarkten versterkt.

Zoals Dreamland en Collishop nu al de afhaalpunten in de Colruyt-supermarkten uitspelen, kunnen die extra mogelijkheden misschien ook aan de online-activiteiten van ZEB worden gehangen. De Colruyt-supermarkten worden zo nog meer een winkel waar alles te koop is, of tenminste alles afgehaald kan worden. Het is de beste strategie om volk te blijven trekken naar de winkels, klanten te behouden en hen minder bij Bol.com of andere webshops te laten bestellen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content