Coca-Cola blijft meest waardevolle merk, maar Apple rukt op

(Belga) Het frisdrankenmerk Coca-Cola blijft het duurste merk ter wereld, maar het voelt wel de hete adem van computergigant Apple in de nek. Dat blijkt uit de jaarlijkse rangschikking van het Amerikaanse ‘Interbrand’. In de top-100 staan geen Belgische merknamen.

De marktwaarde van Apple in de rangschikking “Best Global Brands 2012” wordt op 76,57 miljard dollar becijferd. Tegenover de vorige ranking uit 2011 is de waarde van het merk ruim verdubbeld. Apple bezette toen nog de achtste plaats. De waarde van het merk Coca-Cola schat Interbrand op 77,84 miljard dollar, ruim 8 procent meer dan vorig jaar. Het frisdrankenmerk bezet al jaar en dag de eerste plaats. In de top-tien staan nog meer technologienamen, zoals IBM, Google, Microsoft, Intel en Samsung, naast GE, McDonalds en Toyota. Google overtreft voor het eerst rivaal Microsoft. Facebook staat slechts op de 69ste plaats. Een andere nieuwkomer is Pampers (34ste plaats). De merknamen van banken (Goldman Sachs, Citi, Santander,…) kenden een flinke waardedaling. Interbrand maakt de lijst sinds 2001 op. Het houdt bij de waardering rekening met de financiële sterkte van de bedrijven en de impact van de merknaam bij het aankoopbeleid. Er zijn nog andere ranglijsten in omloop, waar Apple wel al op de eerste plaats staat. (STR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content