Campagne moet aantal ongevallen bij leveringen in bouwsector met 15 procent terugdringen

30/08/12 om 13:12 - Bijgewerkt om 13:12

Bron: Trends

(Belga) Navb Constructiv, het preventie-instituut van de bouw, wil het aantal arbeidsongevallen bij de levering en behandeling van bouwmaterialen met 15 procent terugdringen. Om die doelstelling te halen is een campagne opgestart, die is voorgesteld in de haven van Brussel.

Meer dan drie op de tien arbeidsongevallen in de bouwsector vinden plaats bij de levering en behandeling van het bouwmateriaal, zo deelde navb mee bij de lancering van de campagne. Op basis van de cijfers van het Fonds voor Arbeidsongevallen (FAO), gaat het om zowat 6.000 ongevallen per jaar. De campagne "Lever veilig" heeft tot doel om zowel het aantal ongevallen als de ernst ervan met 15 procent naar beneden te halen. Ook wil navb de opleidingsuren, het gebruik van beschermingsmiddelen en het volgen van preventiemaatregelen met 20 procent verhogen. "Dat zijn zeer ambitieuze doelstellingen, maar ze zullen meehelpen het aantal ongevallen drastisch terug te dringen", verklaardt Carl Heyrman, directeur-generaal van navb. In een eerste fase zal de campagne een jaar lang focussen op preventie. Het is de bedoeling om iedereen die in de bouwsector actief is te informeren over de risico's en over de preventiemaatregelen die genomen kunnen worden. In een tweede fase, vanaf september 2013, zullen in samenwerking met de FOD Werk gerichte controles uitgevoerd worden op de naleving van de reglementering. De navb zet ook een hele reeks communicatiemiddelen in om de campagne binnen de sector het nodige gehoor te geven. Zo zal er gebruik worden gemaakt van de website www.leverveilig.be, posters, folders, stickers en een stripverhaal. De fictieve personages "Pol Pallet" en "Benny Beton" zullen op alle visuele communicatiemiddelen verschijnen. (DTM)

Onze partners