Callcenter Stefanini: directie handelt “ronduit crapuleus”

(Belga) De directie van callcenter Stefanini, die 182 werknemers wil ontslaan omdat een Belgacom-contract niet verlengd werd, handelt “ronduit respectloos en crapuleus” tegenover haar werknemers. Zo haalt Geert Haverbeke, secretaris van de socialistische vakbond, donderdag uit naar de top van het bedrijf. Donderdag lijken gesprekken tussen bonden en de top van het callcenter daarmee afgesprongen.

Er zijn drie elementen die duiden op de respectloze houding, steekt Haverbeke van wal. “Ten eerste heeft de directie een verzoekschrift ingediend om zich te beschermen tegen schuldeisers. Maar aangezien de grootste kosten voor een callcenter de personeelskosten zijn, zou dat bij aanvaarding door de rechtbank betekenen dat ze geen ontslagvergoedingen zouden moeten betalen. Daarnaast heeft de bedrijfstop eenzijdig en abrupt de informatiefase van de procedure Renault afgesloten, terwijl we nog met tientallen vragen zitten. De reden hierachter is dat ze binnen de dertig dagen kunnen starten met het ontslaan van mensen. En ten derde weigeren ze om over een sociaal plan te onderhandelen, ten minste tot eind augustus.” Op die manier plant het callcenter zijn werknemers eind augustus te kunnen ontslaan zonder dat er een sociaal plan op tafel ligt en zonder dat ze verplicht is een ontslagvergoeding te moeten betalen. Dat is “ronduit crapuleus”, besluit Haverbeke. “De directie wil het personeel zodanig onder druk zetten opdat het zelf ontslag zou nemen. Dat is de wereld op zijn kop.” Vrijdag en maandag wordt het personeel ingelicht in verschillende informatiesessies. Het gemeenschappelijk vakbondsfront zal ook zowel het verzoekschrift bij de rechtbank als het eenzijdig afsluiten van de informatiefase contesteren. “En wij blijven openstaan voor onderhandelingen over een sociaal plan”, klinkt het. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content