Brussels Airlines “evalueert” samenwerking met Swissport

(Belga) Brussels Airlines heeft donderdag bijzonder ontgoocheld gereageerd op de staking bij afhandelaar Swissport. De luchtvaartmaatschappij zegt “de samenwerking momenteel te evalueren”. Een verdoken dreigement, want indien Brussels Airlines voor een andere afhandelaar kiest, verliest Swissport zijn grootste klant op de luchthaven van Zaventem.

Brussels Airlines is goed voor ongeveer 30 procent van de trafiek op Brussels Airport. Het aandeel bij Swissport ligt nog hoger, zegt woordvoerder Geert Sciot. De Belgische luchtvaartmaatschappij is ontgoocheld in het feit dat de staking al bijna vier dagen duurt. Sciot verzekert dat de hinder, ondanks het protocolakkoord van woensdagavond, zeker nog niet voorbij is. Zelfs de noodmaatregelen die de Belgische regering heeft afgekondigd, lossen niet alle problemen op. “Sinds een uur hebben we weer toegang tot het bagagesorteersysteem”, aldus de woordvoerder donderdagmiddag, maar dat verhindert niet dat een pak bagage nog altijd niet kan worden behandeld. Vooral voor vertrekkende vluchten blijft de luchtvaartmaatschappij haar klanten oproepen om enkel met handbagage te reizen. Brussels Airlines zet al sinds afgelopen maandag, toen de actie begon, alle beschikbare personeel in om te helpen op de tarmac. Zelfs ceo Bernard Gustin zou volgens de woordvoerder meedraaien in ploegendienst. “Maar luchtvaartafhandeling is een erg gereguleerde activiteit. Voor heel wat taken is speciale apparatuur of opleiding nodig”, illustreert de woordvoerder van Brussels Airlines. De problemen kunnen dus pas opgelost geraken als de arbeiders van Swissport weer aan het werk gaan. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content