Britten omarmen Black Friday

29/11/13 om 22:31 - Bijgewerkt om 22:31

Bron: Trends

(Belga) De Britten vieren weliswaar geen Thanksgiving, maar Britse winkeliers kopiëren wel de trend om op de dag erna kopers te lokken met grootscheepse aanbiedingen. Zo waait de koopgekte die daardoor traditioneel op Black Friday in de VS ontstaat, over naar de andere kant van de Atlantische Oceaan, meldde The Wall Street Journal vrijdag.

Black Friday markeert in de VS traditiegetrouw de start van de kerstinkopen, op de dag na de typisch Amerikaanse feestdag Thanksgiving. De enorme drukte rond de mega-aanbiedingen in de VS zette dit jaar diverse Britse winkelbedrijven ertoe aan Black Friday ook te adopteren. Zo zetten onder meer de winkelbedrijven Dixons en Asda, dochteronderneming van de Amerikaanse gigant Wal-Mart, fors het mes in de prijzen. Ook het Britse onderdeel van Amazon.com had speciale aanbiedingen die alleen vrijdag golden. Ondertussen barst Black Friday in de VS bijna uit zijn voegen. Daar moesten koopjesjagers dit jaar zelfs de kalkoen op Thanksgiving laten staan, omdat diverse winkelketens besloten voor het eerst al op de feestdag zelf de deuren te openen met aanbiedingen zolang de voorraad strekt. Niet iedereen besloot zijn huis te verlaten op Thanksgiving. Volgens softwarebedrijf Adobe liepen de internetaankopen op de feestdag dit jaar voor het eerst op tot meer dan 1 miljard dollar. Adobe, dat ruim 70 procent van de internetaankopen via de grootste Amerikaanse detailhandelaren afhandelt, verwacht dat de internetverkopen op Thanksgiving in de komende 5 jaar die op Black Friday kunnen overtreffen. Op internet wordt de grootste slag overigens verwacht op maandag, die Cyber Monday is gedoopt. Adobe verwacht dat de internetaankopen dan oplopen tot 2,3 miljard dollar, tegen 1,6 miljard dollar op vrijdag. (Belga)

Onze partners