Boerenbond laakt prijsbeleid Albert Heijn

12/09/12 om 17:25 - Bijgewerkt om 17:25

Bron: Trends

(Belga) De eis van winkelketen Albert Heijn aan zijn leveranciers om 2 procentpunt korting te verlenen, wordt slecht onthaald in landbouwmiddens. De Boerenbond, als vertegenwoordiger van ongeveer 26.000 Vlaamse boeren, noemt het "destructief voor de consument" en "deloyaal" ten opzichte van de concurrentie. Behalve oproepen tot individuele actie kan de organisatie echter weinig doen.

Boerenbond laakt prijsbeleid Albert Heijn

Albert Heijn (AH) heeft een brief gestuurd naar al zijn leveranciers om vanaf midden deze maand 2 procent goedkoper te leveren. De Nederlandse supermarktketen, die ook in België actief is, nam de beslissing eenzijdig. Belgische boeren leveren amper rechtstreeks aan AH, maar dreigen toch de dupe te worden, aldus de Boerenbond. "Fabrikanten van afgewerkte producten zullen de lagere prijzen immers doorrekenen aan hun leveranciers, de boeren bevinden zich helemaal onderaan de voedselketen." Niet alleen de boeren worden er slechter van, ook de consument is uiteindelijk het slachtoffer, zegt de Boerenbond. "Eenzijdige prijsverlagingen schuiven de rekening door naar de zwakste schakel in de keten en geven aanleiding tot een genadeloze prijzenslag. (...) Het kan de strop beteken voor individuele agro- en voedingsbedrijven en zo de diversiteit en concurrentiekracht van de voedingssector in het gedrang brengen". Lagere prijzen voor de consument zijn slechts van korte duur. "Vroeg of laat betaalt ook hij de rekening in een duurder en beperkter wordend aanbod." De maatregel is ook deloyaal ten opzichte van de concurrentie. Heel wat Belgische supermarktketens hebben immers binnen het ketenoverleg een gedragscode ondertekend, waarbij ze zich engageren om de contractvoorwaarden niet eenzijdig te veranderen. De Boerenbond roept de andere ketenpartners, zoals voedingsorganisatie Fevia of distributiefederatie Comeos, op om AH op zijn verantwoordelijkheid te wijzen door de gedragscode te laten ondertekenen. "Juridisch kunnen we niet veel doen. De individuele voedingsindustrie kan wel een signaal proberen geven", weet de Boerenbond. (DIRK WAEM)

Onze partners