Bruno Leijnse
Bruno Leijnse
Redacteur bij Trends
Opinie

03/09/13 om 10:51 - Bijgewerkt om 10:51

Blunderend de geschiedenis in

Een jaar op voorhand een nieuw product aankondigen is slim als je daarmee de verkoop van de concurrentie platlegt. Als je daarmee je eigen verkoop tegen de vlakte gooit, is dat mismanagement. Dat is precies wat Nokia-baas Stephen Elop begin 2011 deed. De Finnen zijn er nooit van bekomen.

Blunderend de geschiedenis in

© Reuters

Lees er de commentaren van februari 2011 op na. Geen kat begreep wat CEO Stephen Elop bezielde toen hij in Londen en Barcelona kwam vertellen dat Nokia zijn eigen ontwikkelingen overboord gooide om zich helemaal te focussen op Windows Phone 7.

Hier stond een enigszins corpulente Canadese CEO te zeggen dat de Symbian smartphones van Nokia dood en begraven waren, maar dat de klanten gewoon zouden doorgaan met die dingen te kopen. Over een maand of tien, als alles meezat, zou Team Elop een fantastisch nieuw mobieltje uitbrengen met de beste software ooit. Nokia zou Google en Apple een poepje laten ruiken.

Van een firma die op dat moment al berucht was voor het laattijdig uitbrengen van producten maakte dat indruk.

Het was alsof Mercedes zijn klanten zou meedelen dat het over een jaar alleen nog maar elektrische auto's met motoren van Japans fabricaat zou verkopen en zou ophouden zijn diesel- en benzinemodellen te ondersteunen.

En dan verwonderd zou zijn dat de verkoop in elkaar stuikt.

Nokia had voor Android van Google kunnen kiezen of, beter, kunnen doorwerken op zijn eigen Maemo-systeem, zoals in de N900, die ten huize van ondergetekende nog altijd in gebruik is.

In plaats daarvan elimineerde Elop 21.000 jobs en verschoof hij de knowhow in software richting VS.

Hij gaf Nokia in handen van een bedrijf dat hij intiem kende, maar dat nooit iets had betekend in de mobiele markt - ondanks alle pogingen en fanfare.

De resultaten spreken uit de marktaandelen. In het tweede kwartaal zijn er volgens Gartner 7,4 miljoen Windows Phone smartphones verkocht, vrijwel uitsluitend Lumia's van Nokia.

Het marktaandeel was 3,3 procent, een stijging met 0,7 procentpunt in een jaar. Samsung heeft 31,7 procent, een stijging met 2 procentpunt.

Eind december 2010 was de marktkapitalisatie van Nokia 28,7 miljard euro, eind juni 2013 minder dan 15 miljard.

Dat Elop na de overname terugkeert naar Microsoft, waar hij tot september 2010 de cruciale "business"-divisie leidde, is diep ironisch. Dat hij genoemd wordt als opvolger van Microsoft-CEO Steve Ballmer is zonder meer hilarisch.

Onze partners