Bezoek aan Colruyt moet premier zicht doen krijgen op uitdagingen distributiesector

(Belga) Premier Elio Di Rupo heeft maandagnamiddag een bezoek gebracht aan het distributiecentrum en de nieuwe “winkel van de vierde generatie” van Colruyt in Halle. Voor de premier kwam het erop aan te luisteren naar de concrete noden van de sector, terwijl Colruyt Group met dit soort bezoeken de discussie met de regering wil aanwakkeren over een duurzame dienstverlening, een stabiel socio-economisch kader en duurzaam ondernemen.

Tijdens het werkbezoek wilde de retailgroep vooral het duurzame aspect van zijn activiteiten voorleggen en vragen dat de politiek het kader creëert om hetzelfde pad te kunnen blijven bewandelen. Het bedrijf telt personeel met 79 verschillende nationaliteiten. Drie op de vier werknemers zijn laaggekwalificeerd of laaggeschoold. Niettemin wil Colruyt investeren in duurzame jobs, door in te zetten op opleidingen en kansen te bieden om door te groeien. Al jaren stroomt 3,5 procent van zijn loonmassa naar opleidingen. Een ander luik is energie en milieu. Op het distributiecentrum “Dassenveld” staan zonnepanelen en windmolens, maar ook een waterstoftankstation. Daarbij wordt het teveel aan wind- en zonneënergie omgezet in waterstof, dat dan weer kan worden gebruikt voor heftrucks. Toplui Jef en Frans Colruyt wezen er ook op dat hun onderneming ook wil blijven investeren. Het gaat daarbij om distributiecentra in Ath-Lessines, Mechelen en Erpe-Mere. Met die drie centra samen zijn meer dan 1.100 banen gemoeid, al gaat het in Mechelen wel deels om een verhuisoperatie. Premier Di Rupo noemde het na afloop van belang dat politici de details en praktische kant van de zaak leren kennen, om op die manier praktische oplossingen voor specifieke problemen te kunnen brengen. Ceo Jef Colruyt zei achteraf een aantal thema’s bij de premier te hebben kunnen aankaarten en het gevoel te hebben toch gehoor te hebben gekregen. Hij benadrukte ook dat ons land door zijn ligging een troef in handen heeft en dat het beleid daarop moet blijven inzetten, bijvoorbeeld op het vlak van mobiliteit. Het bezoek bracht de eerste minister ook in de nieuwe “winkel van de vierde generatie” die in november de deuren opende. Daarbij gaat het bedrijf prat op een “uniforme winkelbeleving waarin alle essentiële waarden van Colruyt verwerkt zijn”. Dat komt onder andere tot uiting in de efficiëntere winkelinrichting, de keuze voor duurzamer en professioneler materiaal en in het kleurgebruik in de winkel en de communicatie. Aan het concept ging uitgebreide klantenbevragingen vooraf. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content