Belgische media maken de borst nat voor komst Netflix

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

De geruchtenmolen over de intrede van onlinetelevisiedienst Netflix in België zal in overdrive blijven draaien.

De onlinetelevisiedienst is in de VS en in Groot-Brittannië waanzinnig populair dankzij zijn enorme bibliotheek aan series en films, die het tegen een erg scherpe abonnementsprijs aanbiedt.

Door dat succes moet Netflix wel steeds dieper in de buidel tasten om streamingrechten binnen te halen. Daarom gaat het sinds een jaar voor een internationale expansie om meer schaalvoordelen te creëren.

De komst van Netflix naar België is in 2013 al verschillende keren aangekondigd, maar telkens bleken de berichten fout. Nu schuift de Franse krant Le Figaro mei 2014 naar voren omdat Netflix de service dan ook in Frankrijk zou lanceren. Netflix is nog volop in onderhandeling met Franse rechtenhouders om een voldoende grote portefeuille van lokale content aan te bieden. De service is al actief in Nederland, maar om in België succesvol te zijn heeft Netflix ook Franstalige films en series nodig.

De Belgische mediasector maakt zich alvast op voor een verandering in het kijkgedrag waarbij streaming en andere vormen van video-on-demand aan belang winnen. De Vlaamse zenders lanceerden in 2013 de mobiele app Stievie en de operator Telenet lanceerde in het najaar met Rex en Rio ook een service die de concurrentie met Netflix moet aangaan.

Partner Content