“België misbruikt vrachtwagen als melkkoe”

(Belga) België gebruikt de vrachtwagen als melkkoe door de kilometerheffing in te voeren, vindt de Nederlandse transportsector. Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO zeggen dat vandaag in een reactie op het bericht dat België vanaf 1 januari 2016 de maatregel invoert voor vrachtwagens.

De maatregel moet de Belgische schatkist 1 miljard euro per jaar opbrengen, meldde De Morgen op basis van regeringsbronnen. TLN en EVO berekenden eerder dat de kilometerheffing de Nederlandse vervoerders jaarlijks 36 miljoen euro extra zou kosten. België is voor de Nederlandse transportsector een belangrijk afzetland en doorvoerland. TLN-woordvoerder Wijnand van Zanten zegt dat de sector in principe voorstander is van een kilometerheffing. “Maar dan op voorwaarde dat alle weggebruikers betalen, want dan werkt zo’n maatregel mobiliteitbevorderend. Als enkel vrachtwagens moeten betalen, zien wij er geen doel meer in behalve dan geld ophalen.” Volgens hem is in Nederland om die reden uiteindelijk geen zo’n heffing ingevoerd. Gevraagd of de Nederlandse transporteurs België zullen mijden door de heffing, zegt Van Zanten dat België voor de Nederlanders erg belangrijk is en dus “heel moeilijk te mijden”. “We zijn tot elkaar veroordeeld, en dat bedoel ik positief. We doen zaken met elkaar en de havens zijn met elkaar verbonden.” De sector vraagt zich wel af in hoeverre de extra kosten doorgerekend zullen kunnen worden in de hele keten. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content