Belgacom tevreden dat het niet langer verplicht is telefoonhokjes uit te baten

26/02/13 om 18:15 - Bijgewerkt om 18:15

Bron: Trends

Het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT) verplicht Belgacom niet langer om telefoonhokjes uit te baten. De conclusies van het BIPT zijn vastgelegd in een ontwerpbesluit. "Als hierover een beslissing gevallen is, is Belgacom niet verplicht om meteen alle hokjes weg te halen", zegt het BIPT. Dat is Belgacom ook niet van plan. "We zeggen dit al langer, en zijn dan ook tevreden dat BIPT dit nu ook adviseert", aldus Belgacomwoordvoerder Jan Margot.

Belgacom tevreden dat het niet langer verplicht is telefoonhokjes uit te baten

"Belgacom zal echter niet meteen alle telefoonhokjes weghalen", zegt Margot. "Begin februari waren over heel het land nog 4.357 hokjes verspreid. De laatste jaren zijn die al fel verminderd, en we gaan hiermee door. Het is mogelijk dat die nu aan een iets sneller tempo verwijderd zullen worden, maar dat is nog niet duidelijk. Het spreekt voor zich dat eerst de minst gebruikte cellen weggehaald worden. Er blijft er sowieso per gemeente één staan." Hoewel zo'n hokje netto 1.000 euro per jaar kost, is ook de verwijdering niet gratis. Daarnaast moet Belgacom afspraken maken met de betrokken gemeente. Bij de liberalisering van de telefoonmarkt werd Belgacom, als historische telecomoperator in ons land, verplicht die universele dienstverlening te verzorgen. Margot wijst erop dat toen nooit iets is gekomen van het fonds voor de universele dienstverlening, hoewel de wet van 1991 dat bepaalde. De concurrentie zou dat fonds mee spijzen om de lasten voor Belgacom te compenseren. Nog volgens Margot is het aantal gespreksminuten per maand vanuit een telefooncel de afgelopen jaren drastisch gedaald. "De gsm heeft hier natuurlijk een belangrijke rol in gespeeld. De meest gebruikte cellen zijn die aan de drukste treinstations. Ook bij gemeentehuizen, in ziekenhuizen, kerkpleinen en aan de kust is er nog gebruik. Dat neemt niet weg dat een groot deel van de cellen slechts één gesprek, of minder, hadden. Gemiddeld duurt een gesprek maximaal 1 minuut." (KAV)

Onze partners