Belgacom schrapt verbrekingsvergoeding voor nieuwe contracten

(Belga) Vanaf juli moeten klanten van Belgacom en Proximus, die nieuwe vaste en mobiele contracten aangaan, geen verbrekingsvergoeding meer betalen bij voortijdige opzegging. Dat meldt Belgacom, moederbedrijf van gsm-operator Proximus. Het telecombedrijf wil zo “een stap verder gaan” dan wat de telecomwet, waar later op de dag over gestemd wordt in het parlement, zal voorschrijven.

Belgacom schrapt de opzegvergoeding voor nieuwe contracten van residentiële klanten en professionele klanten die maximum over vijf nummers beschikken. Voor de bestaande contracten verandert er voorlopig niets. “Vanaf oktober, wanneer verwacht wordt dat de telecomwet in voege treedt, zullen we dan ons beleid over verbrekingsvergoedingen voor alle contracten in lijn brengen met wat de telecomwet ons opdraagt”, zegt Frédérique Verbiest, woordvoerster van Belgacom. De nieuwe wet zal voorschrijven dat de opzegvergoeding verdwijnt voor wie zijn telefoon-, gsm-, internet- of televisieabonnement opzegt na zes maanden. “Het kan zijn dat we dan de zes maanden-grens hanteren, maar het kan ook zijn dat we daar onder blijven”, aldus Verbiest. De telecomwet kreeg eerder al groen licht in de bevoegde Kamercommissie. Door de wet wordt overstappen van operator eenvoudiger, komt er een sociaal tarief voor internet en krijgen consumenten extra bescherming. Zo kunnen consumenten kosteloos oerstappen bij iedere tariefverhoging, zelfs al gaat het slechts om een indexaanpassing. Ook zal een klant bij vroegtijdige stopzetting niet langer het bedrag verschuldigd zijn voor de eerder gratis geleverde gsm of tablet bij een abonnementsformule. Tot slot komt er een gratis waarschuwing als de factuur een bepaald financieel plafond overschrijdt, zullen contracten niet langer verlengd of afgesloten kunnen worden via de telefoon en moet de operator voor alle tariefplannen een informatiefiche opmaken. De nieuwe wet komt niet te vroeg. De Europese Commissie daagde ons land eerder voor het Europees Hof, omdat de omzetting van de Europese telecomregels bleef aanslepen. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content